Det har nu gått över ett år sedan Baldur's Gate III lanserades, och i och med Patch 7 känns det som om spelets resa nästan är slut. Ändå finns det massor av hemligheter om de trollkonster som pågick under utvecklingen av spelet kvar att upptäcka.
Under en panel på PAX West pratade Larian studios om hur de enorma mängderna filmsekvenser i spelet skapades och varför de ser ut som de gör. Art director Alena Dubrovina förklarade:
"During early access we weren't sure if cinematics were going to happen at all. We had a couple of proof of concepts and we were still like, OK are we doing it? Are we not doing it? Then we decided to do it. We decided that the camera is going to be quite far away from the character and we're never gonna zoom in as close, and the next thing we know they're zooming in on a goblin toe."
Larian VD Swen Vincke sade att mellansekvenser i förstaperson var en möjlighet som undersöktes:
"There was a moment when we were actually thinking of making the dialogues first-person. So we tried that out. That quickly got shot down."
Enligt Vincke var en av de största utmaningarna med spelet att få in alla mellansekvenser, men få argumenterar nog emot att det i slutändan var värt det.
Tack PCGamer