För ett par år sedan släpptes Demons Souls exklusivt till Playstation 3. Utgivare var japanska Sony, men de valde att inte släppa From Softwares actionspel i Nordamerika eller Europa, anledningen till detta är enkel. Sony trodde helt enkelt inte Demons Souls som produkt då de inte kunde få spela spelet ordentligt under utvecklingen. I slutfasen av projektet satte sig Shuhei Yoshida från Sony ned och spelade två timmar och han fann spelet fullkomligt värdelöst.
Yoshida erkänner att Sony underskattade Demons Souls, men att han samtidigt är glad att Atlus och Namco Bandai gav ut spelet i Nordamerika och Europa och tack vare detta blev Demons Souls en stor hit utanför Japan. Yoshida säger att anledningen till att Sony inte kunde se spelets kvalitéer på grund av att alla element i spelutvecklingen sker parallellt under projektets gång. Då Sony inte kunde testa onlinefunktionen och konstant fick erfara dålig bilduppdatering, var Sonys bild av Demons Souls inte alls speciellt positiv på förhand. Yoshida säger dock att Sony har dragit lärdom av denna sedan dess.
I höstas släppte From Software den andliga uppföljaren i form av Dark Souls till både Playstation 3 och Xbox 360, denna gång gav Namco Bandai ut spelet.