Lättklädda damer som hoppsparkar varandra i exotiska miljöer? Ninjor och explosioner i överflöd? Dead or Alive är sannerligen tillbaka. Det har gått sex år sedan Team Ninja släppte den första utgåvan av Dead or Alive 5, och sedan dess har det poppat upp nyversioner av spelet lite titt som tätt, men nu är det äntligen dags för ett sprillans nytt kapitel i slagsmålssagan. Först och främst vill jag påpeka att jag inte är något fightingspelsgeni - samtliga som läser detta skulle troligen ge mig däng om vi möttes i Street Fighter och Super Smash - men jag uppskattar ändå genren för dessa färgstarka karaktärer och fräsiga übervåld. Sen finns det faktiskt en fighting-serie som jag genuint älskar, och det är just Dead or Alive. Och nej, det är inte på grund av den surrealistisk bröstfysiken.
Dead or Alive har en snabbhet, ett flöde i sin fighting som får allting att se proffskoreograferat ut. Karaktärerna viner förbi på skärmen och delar ut smisk åt höger och vänster, och jag kan inte slita blicken. Och lyckligtvis är det exakt samma känsla som uppstår inom mig när jag får chansen att pröva på Dead or Alive 6 på E3-mässan. Jag blev ett med Jann Lee och Zack, och lyckades besegra ett antal motståndare, innan Dead or Alive-proffset Vanessa Arteaga dök upp och fullständigt spöade skiten ur mig i ett 20-tal matcher. Det borde vara ett tecken på hur pass bekant Team Ninjas sexa ändå känns. Producenten menar att de inte vill skrämma iväg gamla fans genom att radikalt förändra något som redan fungerar.
Snyggare är någonsin är det dock. Svett, blod och smuts täcker karaktärerna under matcherna gång, och även en av banorna i demot fångade denna råa, nästa djuriska känsla väldigt väl. Striden utspelas i en mörk liten gränd med atmosfäriskt regn och några brinnande tunnor i bakgrunden, men den coolaste grejen är att åskådarna agerar som ett stängsel och knuffar tillbaka dig in i din motståndares våld om du stöter till dem. Det kändes brutalt - och jag gillade det.
Men trots bekant spelkänsla finns det en stor nyhet här, nämligen Break Gauge. Detta är första gången Dead or Alive-serien får en så kallad supermätare, där all skada du tar och delar ut tankar upp mätaren tills du kan använda den för att utföra diverse specialmoves. De två första attackerna som blir tillgängliga fungerar som försvar mot långa kombinationer, medan en fulladdad Break Gauge resulterar i en kraftfull slow-motion-attack som gör enorm skada på motståndaren. Alla dessa moves är bundna till samma knapp (R1 på Dualshock och RB på Xbox One), och om man trycker på när mätaren ännu inte är redo aktiverar man istället en snygg combo som får nybörjare att känna sig som fighting-gudar.
De som enbart förlitar sig på denna auto-combo kommer såklart inte kunna ta sig an ett riktigt proffs, men idén är ändå spännande. Team Ninja vill nämligen ta fram ett fightingspel som kan spelas genom att endast trycka på en knapp. Vi som har mindre erfarna vänner vet ju hur det kan se ut när två av dem möts i spel som Injustice och Tekken. Det blir mest hoppande fram och tillbaka, en massa skrikande, och eventuellt ett trasigt styrdon eller två. Förhoppningen är att Dead or Alive 6 känns mer inbjudande, samtidigt som det riktiga djupet och den riktiga spelbalansen väntar där för de som är redo för det. Tanken är att det ökade intresset sedan ska leda till att Dead or Alive 6 blir en stor åskådartitel på kommande Evo-turneringar och andra stora event.
Den andra stora noterbara förändringen i Dead or Alive 6 var fysiken - eller snarare bröstfysiken. Serien är ökänd för sitt tuttstudsande, och i tidigare spel har det nästan sett ut som att vissa av karaktärerna har två enorma heliumballonger instoppade under kläderna. Vissa av spelen har till och med en inställning för hur mycket studs det ska vara. Denna hypersexualisering är ett minne blott menar Team Ninja, och jag medger att Kasumis och Helenas kroppar uppträder mer realistiskt i arenan den här gången. Med det sagt har producenten även sagt att de först och främst lyssna på fansen, och att de alltid kommer prioritera deras önskan. Och sex säljer ju, som vi alla vet.
Titta bara på Dead or Alive 5, som även det var tänkt att tona ner sexet när det var under utveckling, men idag har den senaste versionen av spelet hela sju (!) säsongspass med kostymer. Det är cirka 700 nedladdningsbara dräkter för flera tusentals kronor. Och en stor majoritet av de 700 dräkterna lämnar väldigt lite till fantasin. Jag tvivlar på att utgivaren Tecmo Koei kommer tacka ner till den kassakon. Kanske kommer det till och med säljas en slider för ökat tuttstudsande? Det får tiden utvisa när Dead or Alive 6 släpps under det första kvartalet nästa år.