Dead or Alive 5

Dead or Alive 5 Plus

De bystiga brudarna är tillbaka, den här gången i bärbart format. Mathias har satt betyg på Dead or Alive 5 Plus...

Lättklädda damer klår upp varandra på exotiska platser, samtidigt som brösten gungar okontrollerat som om de vore besatta av demoner. Ninjor, explosioner och allt sånt där häftigt. Visst är det Dead or Alive det handlar om, fast den här gången får allting plats i fickan. Men låt inte titeln lura dig. Skillnaderna mellan förra höstens Dead or Alive 5 och bärbara Dead or Alive 5 Plus är minimala, och har du av någon anledning missat vår recension av konsolversionen så kan du läsa den här.

Klar? Bra. Stridsystemet, balansen och alla moves är så gott som orörda i Team Ninjas portabla konvertering. Detta är såklart ingenting negativt. Dead or Alive 5 var ett bra fightingspel, och en bärbar enhet som Playstation Vita lämpar sig väldigt bra till genrens upplägg. Minutlånga strider och inget berättande som kräver ens uppmärksamhet.

Dead or Alive 5
Dead or Alive 5 är fortfarande lika roligt idag som när det släpptes, och PS Vita-versionen innehåller alla viktiga spelelement och känns aldrig som fattigmannens version.

Så vad står då pluset för i titeln? De största nyheterna kommer i form av några nya träningslägen. Tutorial består av ett antal lektioner och uppdrag som gör det lätt för spelare som vanligtvis bara hamrar febrilt på alla knappar att faktiskt lära sig Dead or Alives stridssystem, och Combo Challenge lär spelaren hur man binder samman olika moves till långa och dödliga combos. Det enda som saknas är möjligheten att kunna bryta ner alla rörelser i enstaka knapptryckning så att tajmingen kan analyseras noggrannare.

En annan nyhet är Touch Fight, där man genom tryck, svep och nyp på pekskärmen försöker besegra den artificiella intelligensen . Spelläget använder sig av ett intressant förstapersonsperspektiv, men stridssystemet är knappast lika djupt som vid vanligt spel. Som bäst är det någonting man kan döda lite tid med, men det är underligt att Team Ninja inte vidareutvecklade konceptet och gjorde det möjligt att möta mänskligt motstånd. Utöver dessa sidoattraktioner har även en rad smånyheter tillkommit, som möjligheten att skräddarsy bakgrundsmusiken och spela upp mellansekvenser från storyläget (passar dig som är svag för banal dialog eller bara gillar självplågeri).

Dead or Alive 5
Spellägen från konsolversionen som Arcade, Time Attack och Survival är intakta i Dead or Alive 5 Plus.

Det är dock listan över funktioner som försvunnit som chockerar mest. Det är inte längre möjligt att spela två mot två, vilket såklart är en stor besvikelse eftersom Tag Battle är en av genrens absoluta höjdpunkter, och man inte längre ladda upp sina sparade filmer till Youtube. Därför lyckas inte Dead or Alive 5 Plus riktigt leva upp till sitt namn, men med det sagt så är det knappast någon nedbantad bärbar konvertering vi snackar om här heller.

Team Ninja fokuserade nämligen på det allra viktigaste när de gjorde Dead or Alive 5 bärbart - spelkänslan. Visst är Vitan knappast lika ergonomisk för händerna som en Dual Shock 3 är, men enhetens styrkors och knappar fungerar väldigt bra till fightingspel. Detta får Dead or Alive 5 Plus att kännas precis som konsolversionerna, och en annan viktig punkt är bildskärmsuppdateringen som är lika silkeslen som den till Playstation 3. Även karaktärsmodellerna imponerar, och laddningstiderna är föredömligt korta.

Dead or Alive 5
Så här ser nya Touch Fight ut. Det är en rätt så absurd och ytlig spelupplevelse som inte lyckas underhålla särskilt länge.

Som följd har resten av det grafiska fått ta några smällar. Bakgrunderna plågas lågupplösta texturer och är knappast lika effektfulla som de är till de stationära konsolerna, men än en gång är det flytet som är viktigt här. De som har Vita-versionen kan nämligen spela mot Playstation 3-ägare över nätet, och det fungerar galant. Vanligtvis brukar man kunna räkna med en noterbart sämre version till det bärbara formatet, men i det här fallet så är de två versionerna mer eller mindre spelmässigt identiska.

Playstation 3-ägare som äger båda versioner kan föra över både sparningar och nedladdningsbart material till sin Playstation Vita, så att de slipper betala hundratals kronor på bikinidräkter igen. Samtidigt känns det aningen småsint att inte inkludera alla dessa kostymer gratis, eftersom mycket av materialet varit tillgängligt över Playstation Network sedan i höstas.

Dead or Alive 5
Alla matcher går att spara på minneskortet, ifall man är sugen på att se en repris eller ta några fina bilder och dela med sig av dem.

De som redan är bekanta med konsolversionen av spelet kommer märka att alla karaktärer, banor och svårhetsgrader är upplåsta redan från början i Dead or Alive 5 Plus. Detta är någonting positivt eftersom ingen kommer att orka låsa upp allting på nytt ett halvår senare, men som följd har spelets storyläge blivit ännu mindre intressant. Som om inte det vore nog har Team Ninja även plockat bort de frivilliga utmaningarna från spelläget.

Man kan nog inte kalla Dead or Alive 5 Plus för den mest mest innehållsrika versionen av Team Ninjas fightingspel. Återspelningsvärdet är inte lika högt som i konsolversionerna, och de som redan äger spelet till Xbox 360 eller Playstation 3 lär inte finna någonting av värde utöver möjligheten att kunna sparka lite rumpa på vägen till jobbet. Men spelmässigt sett så ser vi inte så här pass välutvecklade konverteringar till bärbara format. Så har du alltid drömt om att bära med dig dessa bystiga damer i fickan vet du vart du ska vända dig.

7 / 10
+
Superbra flyt, snortight spelkontroll, snygga karaktärsmodeller, bra träningslägen, korta laddningstider
-
Inget Tag-läge, inte tillräckligt mycket nytt, bantad grafik, ointressant storyläge

Jonas Mäki
Även om möjligheteten att spela mot mänskligt motstånd är det viktigaste i ett fightingspel, så tycker jag samtidigt att bärbara fightingspel behöver erbjuda massor att göra för den som spelar ensam. Vilket man trots allt oftast tvingas göra när man sitter på flyget, spelar på stan eller någon annastans där bra wifi saknas. Att Team Ninja plockat ur mycket innehåll och lyckats göra det redan ointressanta storyläget ännu mindre motiverat att spela igenom gör därför att jag snabbt förlorar intresset. Lyckligtvis håller jag med Mathias om att multiplayer-möjligheterna är suveräna och att spelbarheten är helt intakt. I slutändan får Dead or Alive 5 Plus därför samma betyg som jag gav de stationära versionerna. 6/10

• zwqase
    Ett spel som fått utstå en hel del kritik under det gångna året är Team Ninjas senaste inslag i Dead or Alive-serien. Och på bröst-pratet har... 8/10

4