Det finns ju förstås oftast en bra anledning till att spel läggs ned mitt i utvecklingen, många är de som gått det ödet till mötes men det finns också en hel del fall där åtminstone jag tycker att det kanske varit lite oförtjänt och förhastat. Det är naturligtvis oerhört svårt att veta hur dessa spel hade blivit i slutändan, det finns ju faktiskt inga garantier för att något av dem hade blivit bra. Så jag spånar naturligtvis hejvilt här helt och hållet baserat på den potential jag såg i dessa nu tyvärr nedlagda projekt. Det är en hel del intressanta titlar som sorgligt nog aldrig såg dagens ljus och det är ju alltid intressant att tänka på vad som kunde varit även om det i grund och botten är ganska hopplöst. Det kan hända att en och annan liten tår fälldes när jag skrev om vissa av dessa nedanstående fem titlar.
Silent Hills (Konami)
Det vi fick lovade oerhört gott, en kort spelbar teaser som skrämde skiten ur alla som vågade sig på att spela det. Det var en otäckt, det var stämningsfullt och så fullt av potential. Hideo Kojimas tolkning av Silent Hill var verkligen något spelvärlden hade behövt, något vi förtjänade att få spela. Jag ville verkligen, verkligen praktiskt taget skita ner mig av rädsla. Men som vi alla vet så skar det sig ordentligt mellan Kojima och Konami, något som ledde till att han lämnade jätten, förmodligen för gott. Tio år har nu passerat och istället fick vi Death Stranding även om Silent Hill har vaknat ur sin dvala. Jag kan dock inte låta bli att tänka på vad som kunde ha blivit om Kojima och Konami hållit sams. Det får vi med all sannolikhet aldrig veta och det gör i ärlighetens namn ont som Lena PH sjöng juckandes med sitt mikrofonstativ.
Fable Legends (Lionhead Studios)
Jag älskar Fable, trots alla brister och trots allt Peter Molyneux lovade men som han aldrig kunde hålla. Fable Legends kändes otroligt ambitiöst och kom ju faktiskt riktigt långt. Med en budget på 75 miljoner dollar i ryggen så fick vi ju åtminstone en stängd multiplayer-beta. Det hela skulle utspela sig flera hundra år innan originaltrilogin och fokusera avsevärt mer på samarbete mellan fyra hjältar, antingen kunde man spela själv och fylla ut de övriga platserna med AI eller så kunde vänner ansluta online. Ett intressant koncept och av allt att döma så var det ju i princip klart när Microsoft istället valde att lägga ner det svindyra projektet helt. Anledningarna ska ha varit att det blev för dyrt samt att intresset från spelarna själva inte riktigt var på den nivå som förväntades. I samma veva lade man även ner Lionhead, kanske hade de också tröttnat på alla Peter Molyneauxs galna löften.
The Last of Us Online (Naughty Dog)
Att den här är med på listan svider riktigt ordentligt, det ska jag verkligen inte sticka under stolen med. Vad som en gång beskrevs som Naughty Dogs mest ambitiösa projekt någonsin slutade som bekant med att det efter år av utveckling istället skrotades helt. Blotta tanken på att spela en fläskigare version av det ändå något underskattade multiplayer-läget Factions från första spelet gjorde mig oerhört exalterad, jag la nämligen ner en bra bit över hundra timmar på det läget. Men så började det ju pratas om hur problemfylld utvecklingen var, Bungie hade sett över projektet och sen varslade Naughty Dog en massa folk och mer eller mindre dödförklarade spelet redan då. Där och då visste jag ju innerst inne att The Last of Us Online aldrig skulle bli av men jag fortsatte trots det att leva i förnekelse till dess att det bekräftades från officiella håll. Det kommer dröja innan jag kommer över den här besvikelsen, det är ett som är säkert.
Darkborn (The Outsiders)
Den svenska Stockholmsbaserade indie-studion The Outsiders hade något riktigt intressant på gång med sin debut Darkborn. Åtminstone tyckte jag premissen att man spelade som ett av vikingarna avskydd ras där ens artfränder slaktas besinningslöst av dessa barbarer. Tanken var då att man skulle börja sin blodiga jakt på hämnd som en liten och relativt harmlös monstervalp som får förlita sig på att smyga sig på vikingarna för att sedan så sakteliga växa och låsa upp nya förmågor under spelets gång för att slutligen bli ett mycket skräckinjagande och mäktigt rovdjur. Det känns som att detta hade kunnat bli riktigt bra men så tog man sig av allt att döma vatten över huvudet och David Goldfarb har i efterhand konstaterat att det var beslutet att göra det i en öppen värld som blev dess fall. Att man sedan också bröt med utgivaren Take-Two förbättrade heller inte oddsen då det också blev en ekonomisk fråga. 2020 ryckte man därför ur sladden och gick vidare med andra projekt istället.
LMNO (Electronic Arts)
Detta är det spel jag är minst säker på hade blivit bra i slutändan bland de som redan nämnts, trots att Steven Spielberg var inblandad på ett hörn. Det tycks ha varit planerat att bli en salig blandning mellan parkour, rollspelselement och äventyr så kanske var det aningen överambitiöst även det. Med det sagt är jag ändå oerhört nyfiken på hur det hade kunnat se ut och framförallt hur det hade varit att spela det. Det hade väl ändå varit rätt intressant att rädda en rymdvarelse och sen ta med den på en roadtrip, lite likt filmen Paul fast mest troligt betydligt seriösare? Jag tycker det i alla fall men jag tror samtidigt inte att det hade gått hem hos den breda publiken, det tyckte antagligen inte EA heller och 2010 så meddelade man att man fimpat projektet.
Vilket nedlagt spel hade du velat spela om du får välja fritt?