Svenska
Gamereactor
artiklar
Marvel's Midnight Suns

Därför floppade Marvel's Midnight Suns

Henric har funderat över varför ett av de bästa Marvel-spelen någonsin floppade och vad utvecklarna borde ha gjort annorlunda...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Visst är det ändå märkligt att så många spelutvecklare hoppade på kassakon Marvel så många år efter att filmuniversumet hade gjort braksuccé? Insomniac Games släppte sitt första spel om Spider-Man bara ett år innan premiären av Avengers: Endgame, Team Ninja släppte Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order samma år och Crystal Dynamics släppte Marvel's Avengers ett år efter filmen. Det var alltså vid den tiden som vi kan snacka om en riktig Marvel-boom och av dessa titlar var det väl egentligen bara en som var framgångsrik.

Marvel's Midnight Suns
Gav du någonsin Marvel's Midnight Suns en chans?

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order var förmodligen ett alldeles för nischat spel redan från början och när det begränsades till Nintendo Switch blev det bara värre. Det var inte på något sätt ett dåligt spel men långt ifrån den uppföljare som spelare sett fram emot sedan föregångaren släpptes tio år tidigare. Marvel's Avengers var dock en värre historia som hånades redan första gången det visades upp som torde ha lett till utskällningar bakom stängda dörrar hos Square Enix och Crystal Dynamics. När det sedan visade sig vara ett live service-spel blev skräckhistorian genast mycket värre och idag ryser jag när jag tänker tillbaka på hjärnsläppet. Denna flopp kan knappast ha varit till Firaxis Games fördel när de bara något år efter lanseringen av Marvel's Avengers avtäckte Marvel's Midnight Suns som till en början inte gav ett bättre intryck.

Redan nu måste vi klargöra att Marvel's Midnight Suns var ett riktigt bra spel. Vår recension stod Patrik Severin för där han bland annat hyllade spelets strider, kortsystemet och dess hållbarhet. Jag håller definitivt med och skulle hålla med om betygets nuffra (en åtta) och drömmer om en uppföljare. Faktum är att de allra flesta kritiker verkar hålla med om detta, då spelet enligt dem var en riktig succé. Spelarna själva vände dock dövörat till och det verkade tydligt hos Gamereactors läsare att majoriteten redan hade valt en kritiska sida innan spelet ens hade släppts. Spelet förlöjligades direkt och kritiserades på grund av kortsystemet (som kritiker sedermera hyllade).

Detta är en annons:
Marvel's Midnight Suns
Håller du med Henric om teorin gällande kortsystemet?

Firaxis Games har verkligen inget dåligt CV, med spel som XCOM- och Civilisation-serien i bagaget. Men Marvel's Midnight Suns blev aldrig samma kommersiella succé. Strauss Zelnick, VD för Take-Two, beskyllde det taskiga datumet (2 december 2022) för dåliga försäljningssiffror och bara en månad senare var spelet kraftigt rabatterat till samtliga format. Men än idag har spelet sålts i relativt få exemplar och dess potentiella uppföljare är därför hotad. Till skillnad från Zelnick har jag några andra teorier gällande spelets kommersiella flopp och i en perfekt spelvärld hade detta sett annorlunda ut från start, eller i en potentiell (och enligt mig efterlängtad) uppföljare.


Jag tror knappast att spelets premiärdatum kan förklara den dåliga försäljningen. God of War Ragnarök släpptes knappt en månad tidigare, Warhammer 40,000: Darktide som lanserades för olika format mellan oktober och december och The Callisto Protocol samt Need for Speed Unbound släpptes samma dag som Marvel's Midnight Suns. Jag kan förstå Zelnicks poäng, det var mycket spel som släpptes vid den tidpunkten, men jag tror redan att folk var skeptiska. Jag tror att mycket av det som tidigare hade visats upp hade övertygat spelare att rikta blicken åt något annat håll. För även om jag värderar spelet högt så måste även jag erkänna att spelet till viss del ser bedrövligt ut.

Rent grafiskt är Marvel's Midnight Suns ingen vacker historia. Ur detta perspektiv såg spelet ut att vara från 2015 och inte ett år senare. Detta tror jag är en, om än liten, förklaring till varför vissa tappade intresset. Den främsta orsaken tror jag dock beror på kortsystemet och jag anser att Firaxis borde ha skippat det. Jag älskar ju det, men eftersom många redan haft dåliga upplevelser av kortbaserade strategispel var det helt enkelt för riskabelt. Hade de satsat på ett upplägg som mer liknade XCOM tror jag att det hade lett till fler sålda exemplar. Hjältarna skulle istället haft mer unika förmågor som de kunde använda utan en kortleks begränsningar och de skulle ha kunnat använda dem i en visuellt tilltalande spelvärld.

Marvel's Midnight Suns
Deadpool tycker du ska ge Marvel's Midnight Suns en chans.
Detta är en annons:

Idag tror jag chansen för Marvel's Midnight Suns 2 är liten vilket jag sörjer djupt. Slutet på spelet visade ju trots allt att utvecklarna hade planer på en uppföljare där Doctor Doom är nästa storskurk. Skulle detta mot all förmodan bli av anser jag att utvecklarna, i en perfekt spelvärld, måste satsa mycket mer på det grafiska men desto mer på ett stridsupplägg som tilltalar den stora massan. För egen del fortsätter jag gärna spela med korten, men det tror jag knappast gynnar försäljningssiffrorna. Detta borde de naturligtvis ha gjort redan från början men nu är det som det är. Så snälla Firaxis... släpp inte taget om en uppföljare. Gör bara om och gör rätt.

Relaterade texter

Marvel's Midnight SunsScore

Marvel's Midnight Suns

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Det har blivit dags för Firaxis att dunka ut sitt senaste alster fyllt till brädden av stryksugna serietidningsikoner. Patrik har delat ut betyg...



Loading next content