
GoldenEye 007, Agent Under Fire och Nightfire var tillsammans med Everything or Nothing alla licensspel som på ett eller annat sätt förmedlade den där rätta Bond-känslan av att vara topptränad, rekordkapabel, supersmart och stiligt elegant gentlemannaspion bakom fiendens linjer. Under de senaste tio åren har det dock varit relativt tyst om Bond i spelskepnad och förutom det numer 15 år gamla Quantum of Solace (utvecklat av teamet bakom Call of Duty, av alla studios) har inget släppts, alls. Knäpptyst.
Den danska Hitman-studion Io Interactive vet vi arbetar på ett superambitiöst action/stealth-äventyr som förhoppningsvis visas upp under nästa år men utöver det har 007-fansen tvingats gå törstiga, fram till idag. Cypher 007 är ett nytt stealth-äventyr med Ian Flemings ikoniska mästarmördare i huvudrollen. För utvecklingen står Tilting Point och även om det verkar finnas planer på att rulla ut spelet till såväl PC som Playstation 5 är det exklusiv Iphone-premiär via Apple Arcade som nu gäller, och jag har spelat Cypher 007 på min Iphone 14 Pro Max med en Steelseries Nimbus Plus, och är belåten och nöjd, bara.
Cypher 007 är ett stealthspel som ses ur ett gammaldags, isometriskt tredjepersonsperspektiv där kameran inte går att kontrollera. Det känns redan från start sådär härligt retromysigt som Volume, det allra första Metal Gear Solid eller varför inte gamla Commandos. Miljöerna är tighta och stilfullt utformade på ett stilistiskt "Kalla kriget"-manér och det gäller att smyga, gömma sig, attackera i rätt tid, hacka datorer och samla upp dokument samt använda sig av undanmanövrar och skjutvapen, vid rätt tillfälle.
Storyn är simpel men effektivt uppdelad och berättad. Bond får i uppdrag att stoppa Spectre och den evigt ondskefulle Blofeld men det stackars James inte vet är att hans ärkerival har satt ihop en invecklat komplex plan på att gillra fällor, tillfångata och manipulera Bonds psyke för att på så sätt kunna nyttja honom som en dubbelagent och därmed försöka förgöra Mi6 från insidan. Storyn berättas via textrutor som dyker upp i nederkant av bilden och även om jag mycket hellre hade velat se miljöbaserad storytelling eller påkostade mellansekvenser är det ändå en berättelse som känns tillräckligt mycket Bond och tillräckligt spännande för att jag ska vilja fortsätta spela, bara av den anledningen.
Uppdragen är 25 till antalet och tar mellan fem och femton minuter vardera att klara av, och utmaningsgraden är precis som tutorial-delen i början riktigt välgjord. Cypher 007 känns polerat, skickligt strukturerat och på det sätt som utvecklarna stegvis introducerar nya förmågor och spelmoment känns precis som upplägget och spelarperspektivet gammaldags, på rätt sätt. I början smyger jag bara, sen börjar jag slå ned aningslösa säkerhetsvakter för att sen slänga granater på gasledningar, hacka datorer, krypa i ventilationstrummor samt panga Walter PPK. Cypher 007 växer för varje uppdrag, uppgraderingssystemet för spelets vapen är lyckat och musiken liksom ljudeffekterna är strålande.
Jag gillar designen, också. Visst, både Bond och Moneypenny ser lite för moderna ut i sina små miniatyrbilder som dyker upp när de pratar med varandra men grundutseendet påminner om en mix mellan Hitman III ur ett isometriskt perspektiv och tidigare Connery-rullar.Med tanke på hur mycket renodlad smörja det faktiskt släpps till våra mobiler är det verkligen skönt att se hur mönstret ibland bryts med ett riktigt kvalitetsspel, vilket detta är. Rekommenderas!