Cuphead

Cuphead: The Delicious Last Course

Cuphead och Mugman får sällskap av Ms Chalice i ett helt nytt och urläckert äventyr som tagit fem år att utveckla. Var det värt det?

Lilla oansenliga Cuphead har haft en milt sagt låg resa. Utvecklingen startade år 2010 och när det visades upp 2014 höll spelvärlden på att tappa fattningen tack vare dess makalösa design. Men det skulle dröja ända till 2017 innan det faktiskt lanserades, och expansionen The Delicious Last Course påbörjades på allvar i och med detta. Det betyder att det Cuphead-tillägg jag nu recenserar varit under utveckling i fem år, vilket är mer än de flesta storspel.

Det är såklart lätt att förstå vart mycket av tiden går år i ett spel som Cuphead, nämligen det grafiska. Studio MDHR har som bekant valt att basera stilen på amerikanska tecknade filmer från tidigt 1900-tal. Det handlar heller inte bara om utseende, utan de har dessutom gjort gameplay av allt som kännetecknar eran, och bjuder på ett ganska intrikat och utmanande shoot 'em up. Det betyder dock inte att The Delicious Last Course "bara" är mer av samma (vilket hade räckt gott och väl för min egen del), utan utvecklarna har dessutom försökt tillföra något nytt.

Cuphead
Cuphead är tillbaka och om möjligt ännu läckrare designat än förr.

Det nya äventyret tar vid direkt efter att du klarat Maousoleum, vilket alltså betyder att du inte på långa vägar behöver klara huvudspelet för att få ge dig i kast med allt det nya. En mystiskt ny karaktär dyker nämligen upp och övertalar dig att resa till en fjärde ö kallad Inkwell Isle för att hjälpa Ms Chalice som hamnat i knipa. Att hjälpa henne är dock lättare sagt än gjort med tanke på att hennes ande lämnat hennes kropp, och du behöver baka en Wondertart för att lösa problemet. Problemet är bara att det inte bara är att skaffa dessa, eftersom var och en av dem tarvar en bossfight. Lyckligtvis hjälper Ms Chalice själv till med striderna tack vare en magisk kaka som gör att hon kan ta över Cupheads kropp. Det här gör förstås att du får tillgång till nya förmågor som att hon tål mer stryk, har en ny undanmanöver samt såklart en superförmåga.

Sägas ska dock att du inte måste spela som Ms Chalice om du inte vill, utan om du känner att du behöver alla Cupheads och Mugmans förmågor som du omsorgsfullt låst upp - så kan du såklart göra det. Även dessa kan då se fram emot nya egenskaper som du kan köpa.

Cuphead
Det vankas episka bossfighter som nu är mer varierade än tidigare. Och minst lika svåra.

Just det här med att lära sig de extra egenskaperna som står till buds är som vanligt livsviktigt. Även om Cuphead inte på långa vägar var omöjligt att klara, så var det ett tämligen utmanande spel, och det är något Studio MDHR byggt vidare på. Det krävs därmed att du verkligen följer allt som händer på skärmen, lär dig dina motståndares tricks samt har supraledande nerver. Med tanke på utmaningen är det skönt att Cuphead i huvudsak handlar om bossfightrer, vilket betyder att du inte behöver spela om långa passager om (eller snarare när, om vi ska vara ärliga) du skulle få bita i det tjusiga designade och otroligt välanimerade gräset. Trots det så har det såklart funnits delar jag fått spela om lite för många gånger för att jag ärligt ska kunna säga att det varit rakt igenom njutbart.

Men vad är det då som gör The Delicious Last Course annorlunda mot grundspelet? Jo, det här är en organisk utveckling av grunderna vi lärde oss älska, vilket betyder att bossarna nu är mycket mer sofistikerade än tidigare. Du behöver lära dig fler moment, vilket samtidigt skänker spelmässig variation, och den spelmässiga kreativiteten känns märkbart större. Känslan av tillfredsställelse när man överlistat en boss och inser hur enkel och kort striden egentligen är, är något av en zen-liknande upplevelse. The Delicious Last Course är helt enkelt roligare och mer varierat att spela än Cuphead, vars vanliga plattformsbanor drog ned anrättningen något.

Vår brittiska chefredaktör spelade in ovanstående strid mot Glumstone the Giant, vilket ger en bra förklaring till vad jag menar. Även om han är en av de tidigaste bossarna, så får du redan här ta del av de föränderliga striderna där förutsättningarna kastas om där du minst anar det och gör bossfighten till något riktigt minnesvärt, istället för att bara köra på med samma mönster hela vägen in i kaklet.

I slutändan uppskattar jag verkligen en ny spelbar karaktär som kastar om förutsättningarna och att bossfighterna här är bättre än någonsin förr. Men för mig som älskar tecknat, är det faktiskt grafiken som är den största hållbarheten. Cuphead: The Delicious Last Course är helt enkelt så oförblommat läckert att jag mår bra bara av att se på det. Flera scener är så iögonfallande läckra att jag nästan tappar andan över hur vanvettigt bra designat det här spelet är, och det backas i sin tur upp av ett klockrent soundtrack.

CupheadCuphead
Det hade varit kul att få veta mer om de magnifika bossarna.

Tyvärr är det dock inte alltid så lätt att faktiskt se vad som händer under striderna dock. Bossarna slungar projektiler mot dig med sådan våldsam frenesi att det krävs ett laserfokus för att ta sig igenom allt helskinnat. Det medför att det är svårt att uppskatta allt det snygga och min sambo som tittar på tycks ha nästan ännu mer behållning är jag som spelar. Lite synd tycker jag det är också att storyn är så underutvecklad. Nu när Netflix-serien finns, hade det varit roligare att få lite mer kännedom om varje magnifik boss snarare än att de bara bjuder på ett möte.

Oavsett detta är Cuphead: The Delicious Last Course en mycket värdig avslutning på Cuphead-sagan. Ett spel jag ärligt kan säga att jag lirar igenom främst för grafikens skull, och tycka det är helt rimligt eftersom det är så sagolikt vackert att det helt enkelt överskuggar ett även underhållande gameplay. Några onödiga spikar i svårighetsgraden och den närmast totala avsaknaden av story känns som minus, men på det stora hela är jag mycket nöjd med denna expansion och final, och är glad att det faktiskt fick fem år i ugnen så det blev utvecklarnas drömspel i slutändan.

8 / 10
+
Ljuvliga nya bossar, stridsekvenserna är mycket djupare, Ms Chalice är fantastisk, grafiken är oändligt charmig, fenomenalt ljud, bra gameplay