CrossfireX

CrossfireX

Actionkungarna Smilegate och finska kraftpaketet Remedy bjuder på militär action, vad skulle kunna gå fel? Det mesta, visar det sig...

De flesta rekordusla spel brukar jag kunna lukta mig till. Deras genomgående unkenhet brukar inte kunna maskeras av vare sig förrenderade trailers eller uppenbara PR-lögner. CrossfireX var dock lite annorlunda. Det skulle nämligen vara utvecklat med inblandning av finska Remedy, vilka gjort singleplayer-kampanjen.

Med tanke på hur bra, unika samt välskrivna Remedys spel brukar kunna vara, blev jag faktiskt sugen. Actionspel med militärtema råder det ingen brist på, men riktigt välskrivna sådana är däremot inte lika vanligt. Men! Låt mig slå fast direkt att detta är ett riktigt ruttet spel. Det finns inte en enda aspekt minus designen som faktiskt är bra, och med det sagt; låt oss gå igenom de många problemen.

Det första som slog mig när jag startade spelet är att jag inte riktigt fattade vart jag skulle börja. Menyerna är helt idiotiska upplagda, och du får ingen hjälp någonstans som förklararar vad som är vad. Dessutom kan det ibland finnas flera menysystem i skärmen samtidigt som alla navigeras på olika sätt, som muspekare som finns med till synes bara för skojs skull och inte fungerar, andra som ska navigeras med axelknapparna och ytterligare andra med undermenyer som i sin tur inte liknar något av det andra.

CrossfireX
Fiender och medsoldater är dummare än tåget. Om tåget vore svinkorkat, vill säga.

CrossfireX är i grunden en Counter-Strike: Global Offensive-kopia med en handfull lagbaserade spelsätt, inte minst att placera ut och detonera bomber. Detta är sedan grundpremissen som Remedy sedan byggt en kampanj utifrån. Men att ta en multiplayergrund och bygga ett spel av, är stökigare än man tror, och det känns som att Remedy satt någon stackars pryo på att skapa en kampanj för att få in lite snabba pengar från Smilegate.

Detta smärtar med tanke på att grundpremissen inte är dålig alls. Här spelar du igenom en historia på två sätt, nämligen både som Black List och Global Risk, vilket är de två privatarméer som krigar. I teorin hade ju det här kunnat ge intressanta perspektiv och lagt till massor av gråzoner till storyn istället för att bara ha två krigande grupperingar. I realiteten får vi dock inget av detta och alla intressanta förutsättningar som finns går om intet på grund av helt ofattbart gammaldags gameplay och en uppsjö av andra brister.

Ta bara en sådan sak som att det är betydligt lättare att skjuta med vapen i verkliga livet än i CrossfireX. Jag skjuter själv pistol och har många gånger hyrt bössor i USA. Att med hjälp av hett bly göra livet surt för måltavlor är en konst jag faktiskt är rätt hygglig på, men i CrossfireX går fienden säker. En enorm död zon runt analogspaken gör att det inte händer något förrän jag tiltat den ganska mycket - varpå den ger fullt utslag. Det känns ungefär som att spela med digitalt styrkors och siktet flyger kors och tvärs över skärmen.

CrossfireX
Designen är läcker men spelet är jämngrått.

Lyckligtvis är fienden dummare än tåget och kan omotiverat börja springa framför mig istället för att bara skjuta ihjäl mig, och det känns ofta som jag faktiskt skjuter på måltavlor snarare än faktiska människor. Spelkontrollen erbjuder i övrigt ganska precis samma finessrikedom som Call of Duty 2 gjorde år 2005, och utmaningarna längs de hyperlinjära och totalt oinspirerade banorna sträcker sig aldrig längre än att jag ibland ska klicka på höger analogspak för att huka mig igenom något. Kampanjerna tar i runda slängar sex timmar att spela igenom, men jag kan verkligen inte rekommendera någon av er att göra detta, även om jag ändå vill lyfta fram det combo-system med slow motion som finns här där jag får chans att förlänga tiden i ultrarapid genom att döda så många fiender som möjligt..

Tyvärr är multiplayer-komponenten inte heller bättre. Crossfire-serien är helt enorm i Ostasien, och jag var faktiskt lite nyfiken på att få se varför serien blivit så stor där, men jag är faktiskt ännu mer frågande nu än jag var innan. Detta är nämligen rena haveriet. Det är häpnadsväckande ofärdigt, har ljudeffekter som hade varit godkända som specialarbete på högstadiet, och spelkontrollen är fortfarande lika risig. Lätt till det att bandesign har tydliga choke-points, som gör att de som spelat mycket direkt öser iväg handgranater mot dessa ställen och spänger nykomlingar innan de ens hunnit möta fienden. Balansen är också helt rubbad där somliga missbrukar systemet och är både osynliga och halvt odödliga. Värst är spelsättet Nano där du slåss mot infekterade, och upplägget är så ogenomtänkt att jag vid flera tillfällen inte ens kunnat slutföra matcherna utan tvingats vänta ut tiden. Det finns dessutom endast en bana per spelläge, totalt sex, vilket är snudd på chockerande lite.

CrossfireX
Remedy är mest kända för Max Payne och Alan Wake. Detta är deras överlägset sämsta spel. Utan jämförelse.

Trots att det grafiskt är tämligen primitivt, har utvecklarna dessvärre ändå inte lyckats optimera det. I praktiken betyder detta att bilduppdateringen ofta tar stryk till Xbox Series X och att objekt gärna är suddiga även när de är rakt framför mig, innan de laddas in korrekt. Lyckligtvis är designen bra åtminstone, både på uniformer, vapen samt även omgivningar. CrossfireX har dessutom ofta en knallig färgpanel, och jag gillar kontrasten av att få skjuta mig fram i ett spel som inte bara är jämnbrunt, som så många andra militärspel tenderar att vara.

I slutändan kan jag inte rekommendera CrossfireX till någon, inte ens till dig som har Xbox Game Pass och kan prova det utan extra kostnad. Det är verkligen inte värt din tid och samtliga inblandade borde be och ursäkt. Det inkluderar även Remedy som med detta haveri visat att inte heller de är felfria.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+