Som du kanske märkt i och med mina Tavern Keeper-förhandstittar, kommer du förmodligen att vara medveten om att jag har tagit mig an en hel del mysiga spel under Gamescom. Jag är vanligtvis inte en för mysiga spel, men eftersom de gav mig en chans att koppla av i det snabba tempot på en vanlig Gamescom-dag, kan jag inte säga att de inte var välkomna. Vid sidan av att spela Deathsprint 66 fick jag se vad mer Sumo Newcastle höll på med, och som Deathsprint 66-spelchefen Andrew Williams sa det verkar det definitivt vara en Barbenheimer-situation på gång i studion. Å ena sidan har du den ultimata death racing-simulatorn i Deathsprint 66, och å andra sidan har du ett av de sötaste spelen vi någonsin sett i Critter Café.
Critter Café ser dig rädda mytiska bestar från anomalier som öppnar sig i din lugna stad, för att föra dem till en fristad samtidigt som de får arbeta det udda skiftet på ditt café. Det är värt att notera att du inte bara tar tag i dessa varelser och tvingar dem att ge dig gratis arbetskraft. När de inte är på jobbet bor djuren i sin egen rymliga livsmiljö, där du kan leka med dem, mata dem och bara låta dem gå ut med sina affärer. Jag föreställde mig det som det ultimata pausrummet och kunde inte låta bli att skratta när jag trollade fram bilder av en liten fågelliknande varelse med bönor för ögonen som puffade på en cigarett, räknade ner minuterna tills den var tillbaka på skiftet och pratade om en semester till Korfu. När dina djur inte chillar på egen hand, kan du hitta dem på en av två ställen. Antingen en anomali eller en ö. Låt oss ta itu med anomalierna först. Det är här Critter Café blir mer av ett äventyrsspel, eftersom du kommer att få en enkel men rolig uppsättning hinder att övervinna med de verktyg du har till ditt förfogande. När vi var i början av spelet fick vi en hammare för att knäcka några kristaller och flytta stenar på plats, så att vi kunde ge oss ut och spåra ett nytt djur. Innan du hamnar i en anomali måste du hitta den i den mysiga stad som ditt café ligger i, vilket ger dig chansen att lära känna din omgivning lite mer och använda din nyckfulla löparanimation.
På väg till caféet kommer dina djur mest att användas för speciella evenemang. Vissa grupper kommer att leta efter att hyra ut kaféet för natten och kommer att ha vissa krav på djuret de vill se. De kanske vill ha en lång svans, eller ränder eller en viss färg. Du måste också matcha möblerna och inredningen efter deras önskemål. Under vår session hade vi en grupp människor som ville ha en filmkväll, så vi dukade upp ett fat med popcorn och andra snacks, samt sorterade dem i den gröna soffan de önskade. Det är enkelt, men Critter Café vill inte kräva för mycket av sina spelare, utan föredrar istället att ge dem en mycket mer hälsosam syn på besöksnäringen. Du kommer inte att hitta några kunder som knackar på sina klockor eller tutar eftersom du glömde den femte sidan som de lade till i sin jätteorder. När du driver caféet under dagen kanske du inte ens har ett djur till hands, utan kommer istället bara att delta i ett av några minispel för att ta tårtskivor, koppar te och andra småbitar till dina kunder . Återigen, även om du har en tidsgräns för att få saker gjorda, finns det inga verkliga straff för att bara hantera ett par kunder. Dessutom, om du förstör ett av minispelen, kommer du inte heller att möta en kunds skakande näve. Det handlar mer om att belöna det positiva än att bestraffa det negativa, vilket säkert passar in i den mysiga atmosfären på Critter Café. Istället för att bara luta sig mot tanken om vad om kattkaféer hade mytiska varelser istället, har Critter Café många ben att stå på. Det är dels life-sim, dels äventyrsspel, dels varelsesamlare, och alla dessa delar går samman för att skapa en intressant helhet. Det ska bli intressant att se hur mycket djup de mekanikerna har när du lägger ner timmar på Critter Café, men under den korta tid vi fick med det spelade det som det var tänkt. Hälsosamt, mysigt och nyckfullt.