Crime Boss: Rockay City

Crime Boss: Rockay City

Hollywood-ikoner möter en glittrig, solig Miami-liknande undre värld i denna actionskjutare. Våra brittiska kollegor har recenserat...

Jag ska vara ärlig, jag förväntade mig inte mycket av Crime Boss: Rockay City. Partiskt måhända, men den senaste förtitten i kombination med förseningarna, live service-vinkeln och det faktum att det släpps först till PC och först senare konsol - gjorde det till en produkt som jag inte hade det största förtroendet för. Jag har dock blivit överraskad, för även om det här spelet har några rejäla problem som utvecklarna måste lösa, är det fortfarande en rolig titel att spendera tid med.

Det utspelas i en Miami-liknande stad från 90-talet som heter Rockay City, och här axlar jag huvudrollen som Michael Madsens brottsling Travis Baker, vilken för krig mot de rivaliserande gängbossarna i den soldränkta metropolen, allt med hjälp av vänner som Kim Basingers Casey och Danny Glovers Gloves, samtidigt som man undviker polisen och lagens långa arm som leds av Chuck Norris sheriff Norris. Slätstrukna namn eller ostigt charmigt, välj själv. Spelupplägget kretsar i grund och botten kring att genomföra rån för att finansiera ditt imperium, medan Michael Rookers Touchdown gör det smutsiga arbetet med att göra anspråk på och försvara territorier i staden.

Crime Boss: Rockay City
Att råna banker är mycket kul. Men bara de första timmarna.

När det kommer till hur det hela fungerar i praktiken är Crime Boss: Rockay City i princip bara ett förstapersons actionspel. Det talar om för dig hur du ska planera och vara smart i dina rån, men att springa in med vapnen dragna och lämna ett långt spår av lik efter mig är lika effektivt och faktiskt mycket lättare än att försöka planera något. Varför? Jo, Crime Boss inte är ett "heist"-spel och därför saknas djupet hos spel som Payday. Du har inte flera sätt att närma dig en stöt, utan det är väldigt linjärt i upplägget, och stealth-systemen är så dåligt anpassade att det nästan är omöjligt att slutföra ett jobb utan att helvetet brakar loss.

Som tur är gillar jag vapnen som är utmärkta att använda. Om du har spelat något Far Cry kommer du se många likheter med hur Crime Boss känns att spela, detta eftersom vapnen är lite tunga och svåra att hantera, men samtidigt känns de realistiska i händerna på en brottsling som inte utbildats av militären för att använda ett helautomatiskt skjutvapen. Det är dock inte själva gunplay och i spelkontrollen som Crime Boss kämpar, det är mer i aktiviteterna och andra saker.

Crime Boss: Rockay CityCrime Boss: Rockay City
Det dräller av kändisar och vi äönskar verkligen att det funnits ett vettigt manus.

Crime Boss: Rockay City är en så kallad "one trick ponny", tro mig. Om du gillar små banor, slå sönder lådor, låsa upp kassaskåp och bryta upp lådor samtidigt som du håller tillbaka horder av otroligt korkad polis-AI, så har det här spelet allt du vill ha i överflöd. I själva verket har det rent av nästan uteslutande detta. Varje enskilt rånuppdrag (oavsett om det är en bank, smyckesbutik, lager, köpcentrum eller något annat) kan kokas ner till att göra exakt samma sak varje gång, vilket innebär att Crime Boss kampanj och andra spellägen mycket snabbt blir väldigt repetitiva. Och innan jag går in på vad som åtminstone försöker rädda kampanjen från skärselden, låt mig berätta att Urban Legends och Crime Time bara är två sätt att spela dessa rån utanför kampanjen. De tappar sin charm nästan omedelbart.

Men tillbaka till kampanjen. Det är här du kommer att tillbringa det mesta av din tid i spelet, och tack och lov gör den oseriösa strukturen och dina valmöjligheter åtminstone äventyret lite intressant. Eftersom du inte kan låta boss Baker dö under ett uppdrag (detta eftersom spelet då är över och du måste börja om från början), finns det en tyngd i dina val, även om roguelike-naturen gör det lättare när du fortsätter spela (med det sagt, jag klarade nästan spelet på första försöket och förlorade bara på grund av att jag blev girig när jag rånade en juvelaffär, vilket visar hur patetisk AI:n och utmaningen är). Spelarvalen bidrar till detta genom att du kan bestämma vem du rekryterar, vilket kvarter du attackerar, vilka vapen du äger, vilket jobb du ska ta nästa gång, vilka tillgångar du ska köpa för att öka din rikedom och ditt rykte, och en hel massa andra saker som gör det mer spännande att vara en boss. Allt detta kombineras så att du kan gå vilse i kampanjen, även om röstskådespelet, karaktärerna och berättelsen gör sitt bästa för att assistera dig.

Crime Boss: Rockay City
Det är kul att Kim Basinger är tillbaka, men hon borde haft en mer välskriven roll.

För många är förmodligen den stjärnspäckade skådespelarensemblen i Crime Boss: Rockay City det största dragplåstret, men det ger också många besvikelser, eftersom vissa av karaktärerna bara är tröttsamma. Jag är ett stort fan av Michael Rooker, men hans karaktär, Touchdown, är så karikerad att det blir plågsamt att ha att göra med honom eftersom han uteslutande talar i football-retorik och metaforer, och när jag säger uteslutande menar jag det verkligen. Lägg därtill Kim Basingers Casey, som bara existerar för att vara ögongodis, rivaliserande bossar som Vanilla Ice och Danny Trejo, som har väldigt liten inverkan på historien alls, och värst av allt, Chuck Norris sheriff , som är en karaktär som verkligen känns som att Norris har lagt max 10% av sin energi på det, eftersom replikerna levereras mekaniskt och utan känsla - kombinerat med fasansfull dialog.

Berättelsen är också intetsägande och platt, och om dess gameplay med att skjuta poliser, fylla påsar med droger, ädelstenar, guld och kontanter och sedan transportera dem till en bil (vilket jag initialt tyckte var kul under de fyra dagar jag varit tvungen att spendera med spelet ) inte fångar dig, då har Crime Boss: Rockay City egentligen inget att erbjuda dig.

Crime Boss: Rockay City
Dialogen är tröttsam och Ai:n hemsk.

Spelet flöt på bra till min dator (RTX 3090 och 11th Gen i9-processor), med en stabil och flytande bildfrekvens när jag spelade på de maximala grafikinställningarna. Men bara för att det har en ganska slående design och fungerar bra på grundläggande prestandanivå ändrar inte det faktum att vissa aspekter, som AI, är rent ut sagt gräsliga. Om du tänker spela solo ska du veta att du kommer behöva skälla ut din grupp för att hindra dem från att gå ut på gatan och bli nedskjutna av polisen, och att du kommer behöva be dem att göra allt som kräver minsta lilla initiativförmåga. Polisen jämnar åtminstone ut spelplanen lite genom att attackera dig i en otroligt förutsägbar formation som kräver mycket lite tänkande och strategi för att övervinna. Lösningen på ett av dessa problem är förstås att spela co-op, men som vi alla vet är det inte alltid det lättaste att hitta och planera en spelsession med tre vänner, särskilt inte i udda titlar.

Allt som allt är Crime Boss: Rockay City inte en katastrof, men det är verkligen inte en titel vi vill hylla heller. För alla som letar efter en flashig, 90-talsinspirerad Payday (eftersom det finns tillräckligt med fokus på rån för att få mig att vilja jämföra de två) så kommer detta åtminstone att ge dig några timmars kul. Men räkna med at du snart vill spendera din tid med något annat istället.

5 / 10
+
Bra vapenkänsla, fin prestanda, slående grafik, initialt väldigt roligt