Crazy Taxi

Crazy Taxi

Ya ya ya ya ya? Nä nä nä nä nä. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag saknar The Offspring. Spring inte och ring efter doktorn nu, det gäller enbart när jag spelar den nya versionen av Crazy Taxi

Segas fantastiska arkadspel Crazy Taxi släpptes på höjden av deras självförtroende, när de var som kaxigast och bäst. Jag minns så väl när jag beställde spelet, så fort Dreamcast-versionen släpptes i Europa under våren 2000. När jag väl fick spelet lämnade det inte min konsol på månader. Trots att jag egentligen aldrig varit intresserad av ett enda bilspel kunde jag inte lägga det ifrån mig. Jag körde varv efter varv runt arkadstaden, gjorde en del inhopp i den tristare men mer utmanande konsolstaden, och klarade, efter massvis av timmar och nog med svordomar för att fylla upp en hel uppsättning South Park-filmer, även av Crazy Box-utmaningarna.

Crazy Taxi kombinerar ett extremt fartfyllt spelupplägg, där det gäller att ta kunder till sina destinationer kontinuerligt innan tiden tar slut, med en lika fartfylld spelkänsla. Som bilspel betraktat är det väldigt nerskalat. Du kan växla till drive eller reverse, och gasa eller bromsa. Men med bara de grundrörelserna kommer du inte långt. Crazy Dash, som utförs genom att växla till reverse ett kort ögonblick, släppa gasen och sedan både gasa och växla upp samtidigt, är ett absolut krav för att komma någonstans i high score-listorna. Crazy Drift är också användbart men mest för att glänsa och plocka extra poäng. Sen finns också specialmanövrer för att åka snabbare baklänges, något jag däremot aldrig förstått mig på.

De senaste åren har det kommit en hel del spel där vi får köra som galningar genom befolkade städer och krossa oss fram genom trafik och diverse rekvisita, men Crazy Taxi var banbrytande på den fronten när det kom. Och kaoset är fortfarande väldigt skönt, om än tekniskt begränsat. Efter en kort inlärningsperiod bakom ratten igen öser jag på nästan lika bra som för tio år sedan och det är roligt, väldigt roligt. Men samtidigt kan jag inte låta bli att notera alla små försämringar.

Mest uppenbart är förstås att soundtracket har bytts ut helt. De ursprungliga låtarna ÄR Crazy Taxi. Det känns lite som att spela en kopia när jag inte längre hör Way Down The Line medan jag susar längs en motorväg med en hysterisk tant i baksätet. Istället får vi en uppsättning generisk skaterock, som kanske rent tekniskt sett är av samma kvalitet men inte alls samma explosiva tempo. Fördelen är att båda versionerna av spelet stödjer egna spellistor, så om du verkligen vill kan du ju alltid rippa dina Offspring-skivor och köra den vägen.

Sen noterar jag att ljudet inte är någon höjdare, vilket hörs särskilt tydligt om man stänger av musiken. Det sprakar, brusar och låter allmänt jävligt. Mixningen är usel, och krockljud, ilskna biltutor och skramlande stängsel som flyger all världens väg överröstar allt annat. Lät det verkligen så illa? Jag drar igång Dreamcast-versionen och kör dem om vartannat. Och nej, det är betydligt sämre nu. Dessutom märker jag att rösterna är förändrade. Gena, som alltid var min favoritchaffis, låter inte alls lika cool som förut och många av de charmiga passagerarna är helt omgjorda.

Nästa förändring är licenserna. Det är kanske svårt att tänka sig nu, men en gång var det coolt med reklam i spel. Lite som att Kanal Ett en gång i tiden körde ett program om den bästa reklamen från utlandet, när tv var reklamfritt i Sverige. Att vi fick köra till The Original Levi's Store, till KFC eller till FILA var en del av hela paketet. Nu är de ersätta av trista standardaffärer och i samma veva har det mesta av rösterna försvunnit. Smågnabbet mellan vår chaffis och passagerarna känns torrare, där det ens existerar.

Rent grafiskt är spelet nästan oförändrat, inklusive småsuddiga texturer, brutal pop-up på de ställen där sikten är bättre, och saker som åker in i varandra hejvilt. Upplösningen är snäppet bättre men spelet går inte i äkta widescreen utan något utdraget mellanting. Bara det faktum att jag kan köra på komponentkabel eller HDMI gör det hela lite tjusigare, men det är knappast poängen med spelet.

Sist på min klagomålslista kommer att kontrollen är snäppet sämre. Trots att Xbox-dosan är praktiskt taget identisk med den till Dreamcast är det svårare att tajma en Crazy Dash, vilket skapar irriterande situationer alldeles för ofta. Tyvärr vågar jag inte uttala mig om Playstation 3-versionen då den detaljen är så avgörande för hur spelet fungerar. Achievements-listan är också lite märklig. Man får poäng utifrån olika rankings (S, A, B och C) på de olika städerna men inte om man spelar bra nog för att se spelets slut.

Men trots allt sitter jag och har riktigt roligt med spelet. När jag inte fokuserar på detaljerna utan bara koncentrerar mig på att hitta nästa kund och sedan köra, köra fort som f*n, då är Crazy Taxi fortfarande precis lika roligt som för tio år sedan. Segas designkänsla är odödlig, tänkte jag skriva, innan jag insåg hur många gånger de har motbevisat mig på senare år. Det här spelet borde ha släppts för flera år sedan på Live Arcade, för det är verkligen urtypen för arkadspel. Oerhört snabbt, intensivt, vanebildande och urkul.

Däremot är det Dreamcast-versionen som får snurra längst under testkvällen. Vid en rak jämförelse är den här nya versionen sämre än originalet på alla punkter utom bildkvaliteten. Det säger en del om originalets briljans att jag ändå känner att det är värt en sjua, även om det är en svag sjua färgad av en hel del nostalgi. Hey hey hey, it's time to make some keeeerrazy money!

Crazy TaxiCrazy TaxiCrazy TaxiCrazy Taxi
7 / 10
+