År 2000 släpptes en modifikation till spelet Half-Life som förändrade hela actiongenren. Idag har det gått 12 år sedan Counter-Strike släpptes, och Valve firar det med att släppa den fjärde versionen av spelet, Counter-Strike: Global Offensive. Men medan en stor majoritet av dagens actionspel förlitar sig på klasser, belöningar och speciella förmågor har Valve mer eller mindre ignorerat varenda spelmässig nyhet som blivit populär de senaste åren. Detta vare sig förändringarna varit till det bättre eller sämre.
Vill du kasta en granat eller hugga någon med en kniv gäller det att du vet vad du gör, eftersom det inte finns några separata knappar för detta. Byter du vapen vid fel tidpunkt är du redan död. Här finns heller ingen regenererande hälsa, vilket får varenda kula att spela roll, och endast en handfull vapen har precisionssikte tillgängligt. Det här är hur förstapersonsskjutare fungerade för 12 år sedan, och hur Counter-Strike fungerar än idag alltså. Och hade Valve ens kunnat göra på något annat sätt utan att ha förargat spelets oerhört stränga fanskara? Troligen inte, men med tanke på hur få nyheter som faktiskt finns i den spelmässiga kärnan undrar en del av mig varför Global Offensive ens existerar.
Här finns inga långa listor med nya spellägen, inställningar och vapen. Här finns banorna där terroristerna ska plantera en bomb, och banorna där antiterroristerna ska rädda gissla och föra dem till säkerhet, och alla är klassiker från de tidigare spelen som knappt sett några förändringar sedan Counter-Strike: Source. De fundamentala nyheterna är istället två mindre allvarliga spellägen som deriverats från populära moddar.
Det är inte mycket nytt för den som alltså redan tröttnat på allt det som Counter-Strike har att erbjuda, men den andra delen av mig anser dock att detta är ett beprövat och tidslöst koncept som många gånger känns lika intensivt idag som när originalet släpptes. Jag ser det som en mysig nostalgitripp till en tid där det enda man behövde var en vapenbudget och några bombglada terrorister att skjuta mot.
För nya spelare kan Counter-Strike: Global Offensive troligen kännas en aning slumpmässigt, och vara väldigt frustrerande att spela. Man känner sig lurad när man skjutit ett helt magasin mot någon som ryckt på axlarna och sedan avfyra ett enda, dödande skott mot ens huvud. Här handlar det om korta, kontrollerade salvor, och den insatte vet att detta är det närmsta man kommer ett spel där skicklighet och lagspel är det enda som betyder något.
Tyvärr lämpar inte sig den här typen av renodlad dödsmatch på konsol. Reflexerna som krävs för att spela Counter-Strike på toppnivå är snudd på omänskliga, och det är ingen hemlighet att en Xbox 360-handkontroll inte har samma potential som en datormus när det kommer till att använda just dessa reflexer. Det hjälper heller inte att man oftast sitter långt ifrån skärmen när man använder en konsol.
Valve har åtminstone gjorde ett nobelt jobb med själva presentationen för att få den att kännas aktuell. Användbara informationsrutor, ett nytt partysystem och mängder av statistik har gett Counter-Strike verktygen som alla populära E-sportspel idag har, och även om det inte finns någon speciellt funktion som lagts in bara för att få nya spelare att upptäcka spelet så finns det åtminstone ett träningsläge och möjligheten att spela mot botar offline.
Har du någon gång knäppt terrorister i Counter-Strike förut så vet du exakt vad som väntar dig här. Det är spelet som du antingen redan älskar eller redan hatar, men skulle du ingå i skaran som aldrig tidigare varit på Valves terroristjakt förut har det nog aldrig varit mer lägligt att börja än nu. Vi snackar om otaliga timmars intensivt pang-pang som fortfarande kan imponera trots 12 år på nacken. På många sätt är det en frisk fläkt från de moderna militärskjutarna, och prislappen är helt rätt. Har du dock möjligheten att spela det på PC bör du avstå konsolversionen.
Vår recension av PC-versionen hittar du på denna länk.