Counter-Strike 2

Counter-Strike 2

Patrik har fortsatt att desarmera bomber, räddat gisslan och köpt hutlösa mängder vapen i denna uppföljare till det klassiska Counter-Strike...

Sensationella turneringar med miljoner kronor i potten. Spelare som syns i nästan alla digitala kanaler är bara en liten del av det fenomen som Counter-Strike blivit genom åren. Jag har haft turen att få uppleva det från början. Jag spelade serien redan när det enbart var en modifikation till Half-Life. Tiden gick och jag har fått följa en konstant uppdaterad serie. Nu har vi nått skiftet mellan succén Global Offensive och vad Valve benämner som en officiell uppföljare till originalet. Är detta Counter-Strike 2 eller Global Offensive 1.5 är frågan jag ska försöka besvara och vad jag tycker om upplevelsen vi bjuds på.

Counter-Strike bygger på att två lag turas om att spela som anti-terrorister och terrorister. Målen varierar beroende på spelläge men det vanligaste spelläget kretsar runt att desarmera en bomb som förstnämnda och placera ut den som sistnämnda. För att underlätta respektive sida finns det vapen i olika kategorier du kan köpa för olika prislappar. Genom att vinna rundor kan du köpa bättre och bättre utrustning. Laget som först når 13 rundor vinner matchen. Detta är lite av en skillnad mot tidigare delar i serien där målet var att vinna 16 stycken. Förändringen innebär att serien rör sig närmare sin konkurrent Valorant i bara mer än antalet rundor per match. Även vapensystemet är liknande. Det bygger på ett beväpningssystem där du väljer ett antal vapen i olika kategorier som du sedan kan köpa av under matchen. Du kan således inte ha med dig alla vapen i en enskild match utan får byta mellan matcher.

Counter-Strike 2Counter-Strike 2
Rustningskammaren är ett tillskott jag både gillar och ogillar. Jag hade främst sett att vi kan ha alla vapen varje match.

Den mest uppenbara förändringen mot tidigare är grafiken. Source 2-motorn skapar en ljusare och visuellt imponerande bild. Ljudet är uppgraderat och vapnen låter betydligt bättre och mindre som skolådor någon slår i en vägg. Min största kritik mot tvåan ligger i ljudbilden, tyvärr kan ljuden vara missvisande. Det saknar den precision som fanns i föregångaren. Detta tror jag bara är en översikt och något som kommer att åtgärdas. Det stör mig att ljuden inte kommer från platserna de skapats från. Det sker inte hela tiden men oftare än jag önskat. En annan problematik jag har är hitboxes (osynliga lådorna du skjuter för att registrera träffar i spelet) vilka känns ofärdiga. Den tredje kritiken rör banorna och spellägena. Counter-Strike 2 lanserades med betydligt färre nivåer och spellägen än föregångaren hade på slutet. Ikoniska kartor som Train är inte inlagda och andra som Militia är borta. Valve har tagit bort innehåll och tvingat dig att spela med mindre än du hade dagen innan tvåan gick live.

Trots det finns det mesta av vikt på plats. Det populära systemet för utseendeförändringar på vapen, loot-lådor och annat går att ta del av direkt. Systemet för skins präglar hela upplevelsen. Det är mer i ditt ansikte än förr. Du har ditt traditionella träningsläge, tävlingsläge och premier-läge. Några av casual-lägena är också där som dödsmatch men tråkigt nog inte favoriter som Arms Race. Det är en märklig översikt då Global Offensive inte längre går att spela. Det är oklart om spellägena gör en återkomst. Läckor tyder på att så är fallet och att nya spellägen som Surf är på väg men det är inte paketet vi har nu. Allt är inte negativt, det är lättare än någonsin att träffa fiender tack vare att Tick-systemet är omgjort. Även om det inte är helt på plats känns Counter-Strike 2 som att spela på Faceit kontra den gamla upplevelsen i huvudklienten. Rökgranaterna är en evolution av granatspelet och jag älskar denna förändring. Röken blossar upp och tar plats på kartan dynamiskt och du kan även kontra med vanliga handgranater för att tillfälligt blåsa bort röken. Det låter som en liten förändring men det har fått mig att tänka om hur jag spelar från grunden.

Counter-Strike 2Counter-Strike 2Counter-Strike 2
Att köpa utrustning är smidigt och uppgraderingarna till rökgranaterna är fenomenala.

Även om jag är övertygad om att vi snart får knallröda handgranater tack vare nya visningsanimationer för dessa är det mesta annat intakt. En liten men bra förbättring går att se via köpsystemet. Jag är inte helt såld på att cirkelmenyn du brukade köpa från byts ut, samtidigt går det inte att förneka översikten du har när du ser allt. Du kan också numera se vad dina lagkamrater köper då prickar på köpmenyn i deras färger visar vilka vapen och annat de köpt. Genom att håla ner en knapp kan du nu också köpa och automatiskt kasta vapen till en kamrat i nöd utan att först kasta vapnet du bär. Det här är förändringar jag kan leva med. Det är enkelt, tydligt och jag gillar att se vad lagspelarna köper utan att behöva fråga, eller försöka titta runt. När matcherna väl börjat är det Counter-Strike du är van vid.

Några andra viktiga förändringar är användargränssnittet och hur rankingsystemet fungerar. Premier låter dig samla poäng med vinster och du får snarare en siffra inte en medalj som visar skicklighet. Det vanliga tävlingsläget från föregångaren ger dig nu en rank för varje karta. Det kan låta jobbigt men jag tror på systemet. Vi är olika bra på olika kartor. Jag spelar inte alls lika bra på Dust 2 som på Office och inte heller lika bra på Vertigo som jag gör på Train. Genom att få en ranking på varje enskild karta kan jag få en bättre upplevelse när jag matchar med andra spelare. Det är märkbart redan nu och jag uppskattar detta. Det innebär också att du själv kan se kontrasterna mellan nivåerna och vad du behöver träna mer på. Den sista förändringen jag vill lyfta är användargränssnittet. Jag gillar enkelheten vi kan skräddarsy denna med att anpassa sikten och annat. Däremot är jag inte såld på kortsystemet som blänker och glänser i botten av skärmen. Det smälter in lite i miljöerna och fungerar inte riktigt i mitt tycke. Jag hoppas att även detta kan komma att bli anpassningsbart. Andra uppdateringar som är lätta att missa är att radarn nu visar hur stort område som kan höra ljuden du gör. Detta är bra och ger mig som spelare viktig feedback.

Counter-Strike 2Counter-Strike 2
Allting ser både ljusare och bättre ut.

Counter-Strike 2 är ett gediget paket på många sätt. Det är fortfarande bäst i sin subgenre och jag kan se mig själv spela detta tusentals timmar, som jag gjort med föregångarna. Det har sina skavanker och känns inte alltid som ett fullspäckat paket. Det saknas både kartor, spellägen och sätt att skräddarsy hela sitt användargränssnitt. Jag hoppas själv på att snart få spela Train igen. På andra sätt är det en utveckling exempelvis med sitt nya rankingsystem, där enskilda kartor ger dig en unik ranking. Jag vill slå ett slag för det nya systemet som förbättrar tick-systemet. Det känns både rappare och mer korrekt när du skjuter. Kulor försvinner inte magiskt och duellerna känns mer rättvisa. En stor portion av ekosystemet för tävlingsinriktad Counter-Strike finns på plats däremot har Casual-sidan fått dra det korta strået. Med massor av innehåll på väg känns det ändå lite fattigt i dagsläget. Gillade du Counter-Strike: Global Offensive ser jag ingen orsak att hoppa över detta, det är på det stora hela en förbättring även om det släpptes med lite få kartor och spellägen. I nuläget är det en plattform Valve behöver bygga ut och expandera med fler kartor, vapen, spellägen och annat.

Counter-Strike 2Counter-Strike 2
Nu rankas du på varje karta vilket är en välkommen förändring. Det kommer att ge bättre matchningar beroende på karta.
Counter-Strike 2