Det oljerika venezuelas regering är störtad och i dess plats finns istället en maktgalen militärregim. De använder landets svarta guld till att upprusta militären och skaffa den galne diktatorns favoritpryl 2008; en atombomb.
Som vanligt måste USA gripa in och sänder sina hemliga soldater i CIA:s specialavdelning för knappt godkända uppdrag. Det är givetvis här man själv kommer in i leken, spelandes som en av två soldater. Den första är Graves; prickskytten. Han är in riktig baddare på långdistansmord, men är i gengäld svagare än en gammal pudel i närstrid.
Som motvikt har vi Lang, som är specialist på tunga vapen. Han spränger saker och skjuter maskingevär som en hel karl. Kanske inte den tystaste och mest finkänslige specialsoldat världen skådat, men får ofta jobbet gjort. Som spelare ska man använda Graves och Lang för att rädda världen, säkra USA:s tillgång till venezuelas olja och till slut kunna se tillbaka på ett väl utfört uppdrag.
Spelet bygger mycket på att den ena soldaten skyddar den andre medan den framrycker. Man dirigerar den andre karaktären med enkla kommandon. Gå dit. Skjut där, och så vidare. Väljer man ingen fiende att skjuta på eller punkt att springa till så sköter sig kompisen själv. Det kommer att vara superviktigt att Pivotal Games har en riktigt bra artificiell intelligens i botten. Annars blir det bara saftsoppa av alltihop, det har vi sett tidigare.
Av det vi hittills sett så är spelets grafik är än så länge inte direkt superlysande. Inte heller designen känns så där riktigt spännande år 2008. Dock är det för tidigt att ännu säga så mycket om det egentligen då de bilder och filmer vi fått ta del av kommer från tidiga versioner.
Vi bjuds dock på en spelupplevelse som både tar oss utomhus och inne i trånga korridorer. Det är hela tiden viktigt att hålla uppsikt åt alla håll. Kanske därför talesättet; fyra ögon ser mer än två passar så bra in på det här spelet.
Givetvis kommer man att kunna spela två spelare tillsammans. Det ska fungera både över Internet med till exempel Live, men också på delad skärm. Förhoppningsvis blir det här läget bättre den här gången än i den tämligen usla upplevelsen som Kane & Lynch bjöd på senaste Eidos släppte duoaction.
Man kommer inte att kunna bära med sig ett stort antal vapen. Inte heller kommer man att kunna byta ut vapnen, eller plocka upp nya längs banan. Istället innehåller spelet ett slags system för vapenuppgradering. Uppgraderingarna sker mellan banorna och ger våra två "hjältar" möjligheten att bygga på sina vapen och göra dem än mer destruktiva.
Destruktiva vapen kan komma till nytta. Det mesta i spelvärlden går att förstöra och samtidigt göra så att man får ett taktiskt övertag. Låt Lang skjuta ett hål i en vägg så att Graves kan använda den nya gluggen som ett perfekt ställe att utöva prickskytte från. Det är bara din fantasi (och spelmotorn) som sätter gränserna.
Eidos vill inte gärna tala om de andra, eventuella möjligheterna till onlinespel. Det kan innebära att de ännu inte är säkra på om det kommer att bli någon multiplayerläge eller inte. Vi får helt enkelt se vad som bjuds lägre fram.
Conflict: Denied Ops känns som en konkurrent till Army of Two. Dock som en mindre polerad och mer världspolitiskt inkorrekt variant. Där Army of Two skämtsamt skojar med machobilden av sig själv riskerar det här att bli en tråkig upprepning av Världspolisen USA som återigen måste rädda världen.
Risken är uppenbar att det här kommer att landa som en blek spelupplevelse. Det finns dock kvalitéer här och de förstörbara byggnaderna är en av dem. Möjligheten till bra samarbete online är en annan. Det finns för få bra spel med skönt samarbetesläge och då det är ett av de absolut roligaste att spela är det dags att det kommer fler tillfällen.
Förhoppningen om en givande upplevelse här ännu inte dött för mig. Jag hoppas få en givande stund tillsammans med en polare bakom kikarsiktet på Graves prickskyttegevär. Därför önskar jag Pivot Games och Eidos lycka till och hoppas fortfarande på att Conflict: Denied Ops kommer att leverera.