Det saknas inte sätt att dö på i Naughty Dogs The Last of Us Part II. Man kan bli skjuten, knivhuggen och mumsad på av alla möjliga varelser, döda som levande. Man kan dock inte dö av exploderande syradränkta skinkor. En gång i tiden kunde man dock göra precis det. Avlida medelst briserande bakdel. Denna möjlighet plockades dock bort ur produktionen så fort spelet lämnade pre-alpha.
Det är Matthew Gallant, Lead Systems and Principal Combat Designer på The Last of Us Part II som nu delar videomaterial från utvecklingstiden. Det är ingen vidare bildkvalitet men det är tydligt att Ellie går i klinch med ett par Shamblers men till skillnad från den färdiga produkten har de här infekterade missfostren svullna stjärtar som sprängs när de blir beskjutna eller på annat sätt tar skada.
Någon anledning till varför denna egenskap plockades bort i den färdiga produkten och vi därmed berövades möjligheten att dö i ett rektalt gasmoln får vi inget svar på och de va ju röva, som Glenn Hysén hade sagt.