Regissören för det kommande Captain Toad: Treasure Tracker, Shinya Hiratake, har under en intervju till Gameinformer avslöjat att spelet till en början var tänkt att bli ett nytt Zelda-spel. Hiratake ville skapa ett spel där det inte var tillåtet att hoppa. Han hade länge funderat på någon karaktär från Mario-universumet, men eftersom alla karaktärer vanligtvis är kända för sina hoppfärdigheter så föll det bort. Istället började han rikta in sig på Link, som skulle vara den perfekta huvudpersonen för ett spel som detta.
Mitt under den tidiga utvecklingen av spelet så dök Captain Toad upp i sitt alldeles egna minispel i Super Mario 3D World. Eftersom Hiratakes idéer i stort sett var identiska med det populära minispelet, så lämnade den legendariska spelutvecklaren Shigeru Miyamoto ett förslag om att de kunde använda sig av precis samma koncept, och göra ett fullstort spel av det. Något som Hiratake givetvis nappade på.
Vad säger Gamereactors läsare? Hade du hellre sett Link som huvudkaraktär eller är du nöjd över att Toad fick sitt alldeles egna spel?