Efter det ljumma mottagandet av Modern Warfare III förra året, där Call of Duty råder det ingen tvekan om att Activision tagit i från knäna med årets upplaga. Vi har blivit lovade en actionfylld och episk enspelarkampanj, en återgång till ett mer klassiskt Zombies-paket, komplett med en fortsättning på den storyn, och nyheter och tillägg till Warzone. Och naturligtvis kommer vi att testa "Omnimovement". När det kommer till förändringar och tillägg till Call of Dutys kärna, är det Omnimovement som har potentialen att bli en verklig innovation och milstolpe inom denna spelföljetong. Visst, det finns massor av små tweaks och tillägg som kommer med en ny release, men Omnimovement har potentialen att förändra ditt (och mitt) sätt att spela Call of Duty på, på en mer grundläggande nivå. I korthet är tanken att du nu ska kunna sprinta, glida och hoppa åt alla håll istället för bara framåt som tidigare.
Vi börjar med multiplayerdelen. Kartorna är nya, men de känns inte nya. Jag fick faktiskt en känsla av att jag hade spelat dem alla tidigare och var tvungen att fråga flera gånger om den jag spelade var ny. Visuellt sticker de inte ut mycket heller. Trots att jag lovades solid 90-talsestetik skulle jag inte märka någon större visuell skillnad om de diskret stoppades in i Modern Warfare IIIs map-rotation. Det här är inte så mycket kritik mot banornas kvalitet när det gäller spelupplägg, utan bara en smula besvikelse när utvecklarna själva har lagt så stor vikt vid att Black Ops 6 utspelas 1991 och att det ska kännas, enligt dem själva.
Även om det hade många laster, det råder ingen tvekan om att Modern Warfare III kändes bra att spela; eftersom Call of Duty i allmänhet känns bra att spela. Detsamma kan sägas här, och jag tror att jag med säkerhet kan säga att Black Ops 6 inte kommer att göra dig besviken i just det avseendet. Inget tyder på en grundläggande översyn av den spelmekanik vi alla är välbekanta med, utan en justering och fokus på det som fungerar.
Min största oro för den nya Omni-funktionen var på förhand att det skulle kännas onaturligt samt krångligt. Jag fruktade att du skulle se alla andra spelare flyga och åka runt som ett amatörgymnastiklag, men så är inte fallet. Förändringen är mycket mer subtil, men tillräckligt stark för att få dig att undra varför det inte alltid var så här. Jag pratade med ett par streamers som spelar med mus och tangentbord och deras upplevelse var att det kändes lite "janky". Personligen tror jag att det mer handlar om att vänja sig. Jag spelar som sagt själv med en handkontroll och det känns helt enkelt jättebra - och framförallt kul! Jag spelar nästan aldrig spel som Call of Duty för att tävla, utan för att ha kul, och min erfarenhet av Omnimovement var att det helt enkelt kändes roligt att kontrollera. Att kasta sig åt vilket håll som helst i ett desperat försök att undvika kulor ökar dramatiken, ökar den heroiska känslan, ökar utmaningen och underhållningsfaktorn. När jag säger att Omnimovement inte riktigt är vad det har hypats upp för att vara, beror det på att det känns mycket mer som en kvalitetsförbättring än en grundläggande förändring, och vi kommer bara att se hur mycket det verkligen betyder när folk lägger vantarna på spelet.
Zombies i Call of Duty gick snabbt från att vara ett roligt tillskott till en förväntad och permanent beståndsdel. I Modern Warfare III försökte utvecklarna att sätta in Zombies i ett DMZ-liknande upplägg - vilket inte riktigt fungerade. I Black Ops 6 har dock en mer traditionell upplevelse skapats. Det är också tydligt att mycket kraft och budget har lagts på det, och storyn - ja, det finns en story här - fortsätter från de tidigare spelen. Jag hörde en streamer, som främst fokuserar på Zombies-delen av Call of Duty, försöka förklara allt som har hänt tidigare. Det var svårare att förstå än Marvel multiversum, men det spelar ingen roll. Det är vad folk vill ha, och det är vad utvecklarna vill göra. Visuellt och tekniskt verkar den kommande releasen av Zombies vara riktigt välbyggt. Vi spelade på en karta som heter Liberty Falls, en liten stad i början av 90-talets USA. Här måste du utforska och göra uppdrag. Du kan uppgradera din utrustning, låsa upp nya områden, och allt eftersom spelet fortskrider i omgångar läggs fler och fler monster till. När du inte längre vågar fresta ödet kan du välja att fly och behålla några av föremålen du har samlat på dig. Det fungerar som sagt visuellt och tekniskt bra - trots att det är en betaversion - men redan efter cirka tio minuter var jag uttråkad.
Showen avrundades med Warzone, en alfaversion av en helt ny karta. Nuketown är en av de mest älskade och ikoniska Call of Duty-kartorna, och Treyarch, i samarbete med Raven, ville skapa Nuketown i Warzone. I trailern, nästan Fallout-liknande, ser vi en liten tecknad maskot som pratar om säkerhet och förbehåll för strålningsexponering, och utvecklarna vill helt klart skapa en historia och atmosfär som går bortom Nuketown. Kartan i sig är mycket mindre än vad vi har sett hittills i Warzone. Utan att veta säkert skulle jag gissa att det är ungefär hälften så stor de tidigare Resurgence-kartorna. Den mindre storleken har uppenbara konsekvenser som man snabbt inser. I en vanlig omgång av Warzone är det möjligt att landa, samla föremål och i allmänhet slå sig ner innan du stöter på andra spelare. Inte i Area 99. Här kan du inte undvika att hamna i slagsmål med din lilla pistol och kniv nästan direkt. Vad Area 99 saknar i yta, kompenserar det för vertikalitet. Det finns tunnlar och bunkrar som går under jorden, och kranar och byggnader ovanför. Det finns därför mycket fler sätt att röra sig på.
Utöver de stora punkterna kommer det många kvalitetsförbättringar med Black Ops 6. Bland de mest anmärkningsvärda är att ändringar du gör på enskilda vapen kommer att visas i din Loadout i alla spellägen. En kanske mindre men välkommen förbättring. Min personliga favorit är dock menyerna och HUD-elementen. Treyarch har minskat på knappar och informationslådor på, vilket leder till ett mer minimalistiskt utseende, till skillnad från vad vi har varit vana vid. Black Ops 6 kommer inte att revolutionera spelserien, men det verkar som om vi kan se fram emot tillräckligt många förbättringar och tillräckligt med nytt innehåll för att motivera den vanliga prislappen på ett Call of Duty-spel mer än vad som var fallet med Modern Warfare III.