Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4

Treyarch tog det drastiska beslutet att slunga ut singleplayer i Call of Duty, och ersatte det med nya läget Blackout och ett utbyggt Zombies. Vi kollar in om detta räcker för att göra detta till en riktig höjdare...

Infinity Ward var utvecklaren som drog igång Call of Duty-serien år 2003, och blev därefter även de som gav den det definitiva genombrottet med det nu smått legendariska Call of Duty 4: Modern Warfare. Tyvärr ledde sistnämndas framgångar även till att Activision ledde serien i en utveckling där varje ny del spretade åt ett håll som inte var det Call of Duty så många av oss en gång i tiden blev hopplöst förälskade i. Banorna blev överdrivet komplicerade och allt urartade i en tävling om fingerfärdighet och reflexer snarare än taktisk förmåga samtidigt som seriens gameplay stagnerade och halkade efter i utvecklingen.

Sedan dess har vi vid flera tillfällen fått höra att serien nu ska tillbaka till grunderna igen, dock utan att det egentligen blivit så. Det är där Call of Duty: Black Ops 4 kommer in i bilden. Treyarch har gått tillbaka till ritbordet och plockat bort saker som väggspringande och scifi-prylar, tagit tillbaka inslag från förr och lagt till nyheter som faktiskt tillför något spelmässigt. Och resultatet är ett spel som sugit tag i mig så kraftigt att jag nästan fått en whiplash-skada på kuppen.

Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4 är något av en reboot för hela serien där alla bitar faller på plats.

Det var faktiskt kärlek vid första ögonkastet efter bara några futtiga minuters spelande. Militia är en helt ny bana skapad för Black Ops 4, men kändes trots det precis som en kär gammal vän. Jag visste instinktivt vart prickskyttar kunde tänkas gömma sig, vilken typ av skydd som fanns bakom varje hörn och vilka punkter som skulle bli självklara så kallade "choke-points" (där det alltid pågår stridigheter). Så hur kunde jag veta detta? Jo, bland annat eftersom jag inte längre behöver oroa mig för parkour-inspirerade fiender som attackerar från väggarna - men kanske framför allt för att grundtanken är densamma som gjorde banor som Crash, Estate, Favela, Nuke Town Terminal och Overgrown till sådana stora klassiker för många år sedan. De flesta av banorna i Call of Duty: Black Ops 4 har helt enkelt en naturlig följsamhet och elegans som per automatik lockar spelare med olika spelstilar till olika delar av arenan. Du vet alltid var eventuella motståndare kommer att dyka upp och därmed känns det också balanserat och rättvist, vilket gör banorna till en fröjd att spela. Toppa sedan detta med fyra klassiska Black Ops-banor i ny tappning samt Nuketown (som kommer i november) och du har den bästa samlingen multiplayerbanor på mycket länge.

Balansen är såklart otroligt viktig eftersom du väljer mellan olika Specialister och det är ingen konst att hitta en som passar egna spelstilen. Dessa har inte samma charm som de vi hittar i exempelvis Overwatch, men det råder ingen tvekan om att Treyarch hämtat inspiration från sådana hjälteskjutare. Varje Specialist har naturligtvis unika förmågor och utrustning, och gillar du att lira offensivt samt överraska motståndaren med kraftfulla attacker så kommer du ha mycket roligt med Ruins Grav Slam och Grapple Gun. Föredrar du att supporta medspelarna? Testa då Crash vars Tak-5 helar både dig och lagkamrater medan hans Assault Pack ger medspelarna välbehövlig ammunition.

Varje Specialists förmåga kan på ett ögonblick hela kasta om förutsättningarna under pågående matcher. Konsekvensen tycks dock vara att vissa klasser är i det närmaste oanvändbara i vissa spellägen. Torques uppfällbara skydd rakbladstråd är ungefär lika användbart som ljummet grus i Team Deathmatch, medan han i Control-läget däremot är en karaktär du och ditt lag kan bygga hela strategin runt. Det blir något av ett icke-problem eftersom det ändå finns så många valmöjligheter, men visar varför liknande spel ofta har färre spellägen.

En annan sak som bidrar till att göra detta redan ganska futtiga klagomål ännu mindre är att Pick 10-systemet nu är tillbaka igen och låter dig beväpna din soldat med de vapen, tillbehör, perks, scorestreaks och Wildcards som du önskar. Att ta bort allt futuristiskt har inte alls haft negativ inverkan på utbudet och det finns ett enormt smörgåsbord av valmöjligheter där varje vapen dessutom har sitt eget level-system och modifieringsmöjligheter. Call of Duty har förmodligen den bästa vapenkänslan i spelvärlden och Black Ops 4 bidrar till att systemet fortsätter kännas marknadsledande. Hagelbrakarnas hästsparkar och smällarna från prickskyttegevären skickar kalla kårar nedför ryggraden på mig, och kontrollen är som vanligt total. Treyarch visar återigen varför de är den dominerande Call of Duty-utvecklaren och tycks inte ha några planer på att kliva ned från tronen.

Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4
De finns flera klasser och specialister för att du ska kunna bidra på det sätt som passar din spelstil.

Treyarch har dock ändrat andra aspekter av konceptet och jag är inte säker på att jag gillar allt. Så kallad Quick Scoping är exempelvis fortfarande en gångbar strategi och en del prickskyttegevär tycks definitivt vara för bra. Att bli one-shottad av någon som knappt ens lyft siktet är otroligt frustrerande (och ett problem som är ännu värre till konsol eftersom det finns inbyggt hjälp med siktet). Det finns även andra exempel på puffror som kändes för bra eller för dåliga, så jag hoppas Treyarch är vakna och balanserar snabbt.

En av de största snackisarna på förhand har varit det faktum att du inte helar automatiskt längre. Det går alltså inte bara att slunga sig in i striderna, gömma sig någon sekund och sedan ha fullt liv igen. Nu måste vi sticka en spruta i oss själva och på så sätt förlora viktig tid om någon ruskprick skulle dyka upp. Detta måste vara ett av de bästa tilläggen i serien sedan utvecklingssystemet i Modern Warfare. Att försvarslöst se när ditt liv rör sig upp så sakta att du vet att även ett skott i foten kommer göra att du dör, men samtidigt så snabbt att det ändå finns lite hopp, är en briljant balans. Att skjuta en fiende i en dörröppning, hugga dig själv med sprutan medan du springer mot nämnda plats samtidigt som du runt hörnet skjuter en annan och sätter dig bakom en bänk medan livet ökas samtidigt som en annan fiende kommer in och du har precis så mycket hälsa att du vågar dig på att försöka skjuta dig ut - är verkligen något som måste upplevas! Spontant känns det som att automatiskt helande gjort sitt, detta är som det ska vara i framtiden.

Jag vill även ta tillfället i akt att nämna Heist som lär kännas bekant för alla er som spelat Counter-Strike eller Payday. Här ska två lag tävla om en kasse med pengar och försöka få med sig den till basen. Inga vanliga klasser gäller utan alla har en pistol och $500 till sitt förfogande. Du får själv avgöra vad du ska köpa, vapen, utrustning eller perks. Lyckas ditt lag komma undan med pengarna får ni såklart mer att handla för, men risken är hög och dör du istället på grund av vårdslöst spel kan du istället tappa rusning du just lagt en smärre förmögenhet på. Det blir snabbt väldigt spännande och Heist erbjuder en lugnare känsla mot resten av spelet.

Call of Duty: Black Ops 4
Blackout-läget är precis allt vi vågat hoppas på och mer därtill.

Zombies är en annan viktig grej, i synnerhet i Treyarchs Call of Duty-spel, och i Call of Duty: Black Ops 4 som ju inte ens har en kampanj är det viktigare än någonsin. Här hittar vi tre scenarion (fyra om du köper säsongspass), där ett utspelas på Titanic, en är en remastrad version av Mob of the Dead medan den tredje äger rum i en gladiatorarena. Vi snackar tre komplett skilda upplevelser samt en massa tillhörande story och intressanta karaktärer som drar oss in i berättelsen och scenariot. Att rusa runt i antikens Rom och höra folk prata med varandra samt dra meta-skämt om hur lätt det är att komma över moderna vapen är bara för ljuvligt.

Zombie-läget underhåller och det är kul att kötta sönder odöda samt hitta hemligheter och påskägg. Voyage of Despair, Blood of the Dead och IX innehåller trevligt nog massor av just detta. Det åkallas också speciella fiender genom att interagera med vissa objekt, serveras utmaningar på löpande band samt hittas hemliga föremål som bidrar till att berätta mer historia och göra mig starkare. En av mina favoritsekvenser var när jag öppnade en Mystery Box och fick något kallat Homunculus. Denna lirare ersatte mina granater, och det kan jag meddela att det var värt. Inte bara gastade den lille besten saker när jag slungade den, utan den studsade också omkring och gnagde skallen av zombies. Inte ens alla utvecklare hade sett den och flera flockades runt min skärm för att kolla in spektaklet. Skaparen av detta spelläge, director Jason Blundell, avslöjade för övrigt att jag inte ens hade tagit mig till ett av spelets största områden ännu - och då hade jag ändå kört 32 rundor och interagerat med exakt allt jag kunde hitta. Otroligt imponerande.

Varje scenario är inte bara grafiskt olika varandra utan även spelmässigt skiftande. Voyage of Despair innehåller mest trånga korridorer, propert klädda odöda samt biffiga sjömän. Detta medan Blood of the Dead utspelas i en mer varierad värld på Alcatraz Island där jag fick bekämpa både vakter och fångar av det mer morbida slaget. IX är den lättaste och mest spektakulära med massor av odöda gladiatorer, tigrar och annat. Treyarch har verkligen fyllt detta något alldeles kopiöst och det är imponerande att se hur detta inte alls påverkat kvaliteten, utan snarare tvärtom.

Om det nygamla livsystemet varit en stor snackis, så är det såklart ingenting mot battle royale-läget Blackout. Så hur bra är detta då, var det värt att offra singleplayer för det här? Tja, jag kan lugna dig och meddela att Blackout levererar exakt det vi lärt oss älska från battle royale-genren, här parat med det bästa från Call of Duty. Spelkontrollen är lika perfekt som spelet i övrigt och vapnen känns fantastiska. Det är så otroligt storskaligt och jag älskar hur mycket referenser det finns till andra Black Ops-spel i omgivningarna.

Call of Duty: Black Ops 4
Att slunga ut den ofta skakiga singleplayer-delen för att fokusera på det som alltid varit bra i Call of Duty - multiplayer - var ett genidrag.

Det är hela tiden lätt att navigera sig fram i den enorma världen eftersom varje område har sin egen distinkta stil, och det är otroligt spännande att höra oväntade ljud i närheten. Är det värt att försöka rusa till Nuketown Island för att försöka hitta ett Level 3 Armor, eller ska jag nöja mig med skräpet jag hittade i ladan bredvid? Ska jag rent av försöka slå mig fram genom det zombie-späckade dårhuset i jakt på de allra bästa prylarna? Ett annat alternativ är att försöka komma över en bil eller helikopter och ta mig an världen på det sättet och hoppas att någon korkad rackare ställer sig i vägen för motorhuv eller rotorblad.

Call of Duty: Black Ops 4 känns som den friska fläkt serien behövde efter några skakiga år med oklar riktning. Det är återigen jag och min puffra, eller "boots of the ground", som amerikanerna säger. Ett manuellt helande och ett utvecklat klassystem tillför skönt nytt blod, Zombies har aldrig varit bättre och Blackout är rent jäkla strålande. Det tar det bästa från Call of Dutys multiplayer, battle royale och Zombies i en kombination som ger konkurrensen en skoningslös match och spelarnas gunst. Black Ops 4 har härmed lagt ribban för hur mycket innehåll och hur hög kvalitet ett modernt actionspel bör ha idag och det här med singleplayer är verkligen ingenting jag saknar överhuvudtaget.

9 / 10
+
Blackout-läget är otroligt, fantastisk spelkontroll, briljant system för hälsa, enormt Zombies-läge, massor av hemligheter, mycket lång hållbarhet, brutalt ljud
-
Obalanserade vapen, vissa specialister menlösa i en del spellägen

Kim Orremark
Black Ops 4 är en mångt mer polerad produkt än vad vid är vana med i Battle Royale-genren (Fortnite exkluderat) och all tvekan jag hade hade från början är helt utbytt mot förundran. Det verkat så enkelt, så självklart. Battle Royale passar Call of Duty som handen i handsken, jag vill konstant spela en match till hela tiden och rätt var det är måste jag hoppa in i duschen och äta frukost för klockan är 07:00 och jag ska till jobbet - det var längesedan ett flerspelarläge fick mig att fastna på det sättet. Visst, spelmotorn känns rätt gammal vid det här laget och avsaknaden av en kampanj gör den höga prislappen något svår att svälja, samtidigt fungerar allt, det flyter på (spelar på PC) och Blackout är rätt och slätt roligt.

Resten - det övriga som faktiskt finns med i Black Ops 4 - som vanlig multiplayer och Zombie-läget är också riktigt bra. Jag skulle vilja säga att Call of Duty aldrig har varit precis så bra som det är just nu, sett till hur det känns med vapen, förmågor och spellägen. Zombieläget roar kungligt, nya Heist-läget (som är som en kopia av Counter-Strike) är otroligt underhållande och allt från vapen till specialister känns genomtänkta, balanserade och roliga. Jag är nu mer intresseradd än någonsin på att se hur Call of Duty kommer att utveckla sig från år till år, men en sak är säker; Blackout är här för att stanna. 9/10

0
Eunited vann 2019 CWL Finals

Eunited vann 2019 CWL Finals