Sony och Bungies nästa stora satsning, den hajpade PvPvE-shootern Marathon, kommer inte att bli free-to-play. Detta meddelade man i samband med helgens gameplay-visning där även en handfull journalister fick chans att testa spelet under ett antal timmar.
Marathon, som i lösa drag bygger vidare på de kultförklarade spelen med samma namn från tidiga 90-talet, hoppas kunna attrahera användare genom sitt uttalat unika gameplay. Detta trots en prislapp som enligt rykten kommer att motsvara 300-400 kronor.
Så varför exakt man inte valde att göra spelet free-to-play, speciellt med tanke på hur konkurrensen ser ut inom segmentet, ja det kan man fundera över. Något som nu Bungie själva försökt att förklara. I en intervju hade spelets regissör, Joe Ziegler, följande att säga:
"We're hoping that what we're showing is exciting enough that someone is going to take the leap with us, but we are also committed to delivering on seasons past this that will continuously offer to evolve the game without an increase to the box price,"
Ziegler fortsatte genom att förklara hur Bungie tänker göra spelet "riktigt fett".
"What we're hoping everyone understands about the game is that we're focused on committing to making this a game that's really awesome, and we think that starting point is really strong at this current time. Everyone's got their own definition of what is the right price."
Huruvida "spelet är riktigt fett" är motivation nog till att köpa, återstår att se. Marathon släpps i höst till Playstation 5, Xbox Series X/S samt Steam, och då får vi se hur väl det säljer. Eller om Sony får ännu ett Concord att tampas med.
Anser du att Marathon borde vara free-to-play?