Vi har spelat ockulta spel förr, vi har räddat Jorden undan förintelse, vi har spelat science fiction och en häxa i huvudrollen är inget nytt. Lägger man däremot ihop allt får man ett lovande koncept, och byter man dessutom ut häxans kvast mot ett gigantiskt skjutvapen känns det faktiskt riktigt fräscht.
Bullet Witch kretsar kring den riktigt charmiga häxan Alicia, som helt saknar de attribut vi normalt hittar hos just häxor. Glöm alltså vårtor, skrockande röst, stripigt hår och gul/grön hy. Istället får vi en riktigt välsvarvad ung dam som helt saknar våptendenser och som det är synnerligen lätt att fatta tycke för. Hon har fått den föga smickrande uppgiften att rädda Jorden undan förstörelse, vilket som brukligt endast kan göras med enorma mängder ammunition.
Något Alicia har gemensamt med våra västerländska sagohäxor är dock en trollstav. Alicias heter Gunrod (gun = skjutjärn på engelska och rod = trollstav), vilket indikerar precis vilken funktion den har i Bullet Witch. Trollstaven är snarare ett riktigt bamsigt skjutvapen än något annat och det är med den i högsta hugg man ska stifta fred i världen.
Till en början är den inte mycket att hänga i julgranen, men allteftersom du dödar motståndare får du mer poäng, med vilka du sedan kan uppgradera din puffra med. Med ett enkelt knapptryck kan du till och med få vapnet att ändra form till den typ av vapen du behöver just nu. Alicias Gundrod kan både dubbla som ett automatvapen, prickskyttegevär eller en hederlig hagelbrakare.
Bullet Witch är inte helt olikt Lost Planet: Extreme Condition i sitt upplägg. Spelkontrollen är liknande, de linjära banorna likaså och de har båda samma närmast parodiskt stora mängd fiender. Vart du än styr häxan Alicia liksom bara väller monster fram, vilket gör att du får motionera avtryckarfingret en hel del.
Det går dock ganska fort att tröttna då fienden inte tycks ha något särskilt mål, annat än att se onda ut. De står lagom hjärndött på rad medan man slaktar dem i tur och ordning. Det tär även på svårighetsgraden en hel del och först efter ungefär halva spelet infinner sig en riktig utmaning. Dessutom finns inte den hjälp med siktet som lyfter spel som Gears of War Eller Halo 2, utan man måste manuellt göra allt. Här märks verkligen vilken skillnad det är på handkontroll och mus och det tar lång tid innan man känner att man har någon riktig fullständig kontroll över skyttet.
Som den häxa Alicia faktiskt är kan hon såklart magi och lär sig snabbt oerhört kraftiga trollformler som att åkalla både åska och stormar. Dessutom kan man frammana en hoper kråkor som gör proceduren kort med din motståndare på nästan Mortal Kombat-liknande manér. Funktionen är skitkul, inte minst eftersom spelets oväntat välgjorda fysik tillåter ganska rejäl interaktivitet med omgivningarna. Men även här har utvecklarna Cavia slarvat med det rent spelmässiga och menysystemet för att kasta magi kommer att få dig att svära otaliga gånger.
Det är kort sagt en kvalitetsmässigt blandad kompott utvecklarna Cavia slängt ihop. Bullet Witch känns medelmåttigt mest hela tiden, men glimmar mellan varven till med sinnessjukt häftiga strider som gör att man nästan tappar hakan. Det gäller framför allt bossfighterna, men även en del andra strider. Utan att spoliera alltför mycket vill jag särskilt nämna en strid som inkluderar ett flygplan. Vill även slå ett slag för spelets grafik som förvisso är minst lika ojämn som spelbarheten. Men faktumet är att de läckraste ögonblicken i Bullet Witch är rent och skärt ögongodis (och nu talar jag inte bara om Alicias olika utstyrslar).
Men det går inte att förneka att Bullet Witch ändå är ett ganska standardmässigt hopkok av ytterst traditionell action med ogenomtänkt spelkontroll. Tack och lov finns de där små extra häftiga momenten som ändå lyckas göra spelet värt att spela, men något mer än så är det heller inte.