
Alla vet vi hur nyckfull spelvärlden kan vara, hur snabbt det kan svänga. Ena dagen regerar Halo 3 actiongenren och Bungies expansiva rymdstrider mellan skjutglada onlinespelare var det största som fanns. Spola fram ett antal år och Halo är decimerat till lite och ingenting. Infinite har 2500 spelare per dygn idag vilket naturligtvis är en bra bit från de 250 000 som spelade Halo Reach på nätet, när det begav sig. Samma sak gäller såklart Battlefield, svenska spelhuset Dice älskade onlinekrig som under Battlefield 3/4-eran kunde tävla med Call of Duty på samma premisser men efter ett par snedsteg och ett par polariserande spel som saknade rätt inriktning och beståndsdelar är idag nere på rekordlåga spelarnivåer. När en nedåtgående trend tar fart, är det i vår värld inte sällan ohyggligt svårt att stoppa det, vända skutan.
Call of Duty har som vi alla vet regerat genren under över 15 års tid och sedan 2007 års unisont hyllade reboot Modern Warfare, har Activisions krigsbruna kassako attraherat många, många miljoner spelare och legat etta på varenda försäljningslista och topplista över antal aktiva onlinespelare - så länge att vi slutat reagera på det. Call of Duty har varit en maktfaktor inom actiongenren så länge att konkurrensen har lärt sig jobba runt det snarare än att gå med huvudet före in i en strid de på förhand vet att de aldrig kan vinna. Fram till nu, då.
Tanken var ju att Treyarchs fyraåriga utvecklingsperiod för det direkt ohyggligt hett efterlängtade Call of Duty: Black Ops 6 skulle rätta till en hel del av de stressade missar som gjordes i och med 2023 års Modern Warfare III, som inledde sin bana som ett DLC-paket men sen i sista sekund styrdes om till ett fullprisspel. Negativiteten kring 2023 års Call of Duthy-produkt var ordentlig men onlineportionen i sig med best of-multiplayerbanor och ett alltmer vässat Warzone - Var trots detta bra. Spelarna klagade en del men de svek inte produkten, tvärtom. Spelarantalet växte och med Ravens hjälp kunde Infinity Ward under merparten av 2024 bygga klart många ofärdiga delar av Warzone som bevisligen gjorde spelet mer attraktivt än vad det varit sedan 2019.
14:e november plockade Treyarch ned Modern Warfare III: Warzone och laddade upp Black Ops 6: Warzone och många miljoner aktiva spelare törstade såklart efter nya spelsystemet Omnimovement, den nya Resurgence-kartan Area 99 samt det nya ljudsystemet som enligt utsago skulle lösa många av problemen med tveksamt "directional sound" som plågat Warzone sedan releasen av Warzone 2.0 i november 2022. Treyarch var tydliga med att de såg mängder av saker i Warzone som kunde förbättras och att det skulle ske 17:00 den 14:e november 2024.
Inget av det slog in. Istället försämrades Warzone radikalt och idag är spelet en blek skugga av sitt forna jag med ett större spelartapp än vad Warzone någonsin sett. Black Ops 6-versionen av Activisions kassakossa visade sig vara baserad på en äldre version av Call of Duty-spelmotorn IW vilket naturligtvis märktes direkt på den försämrade Area 99-grafiken där framförallt texturarbetet och ljussättningen var optimerad för PS4-generationen snarare än vår nuvarande konsolgeneration. Ljudet var dessutom avsevärt mycket sämre än vad det var dagen innan, den 13:e november och när Activision ett dygn senare (via en extern samarbetspartner) erbjöd "bättre spelljud" för 200 kronor extra, började spelarbasen protestera. Det skulle även visa sig att det ökade sprinttempot samt de nya rörelserna som utgör Omnimovement skulle störa spelupplevelsen så pass mycket att mången gamer kallat Black Ops 6: Warzone för ospelbart. Activision hyr servrar för Warzone av Demonware och för att spara pengar har de genom åren nöjt sig med billigare servrar med en tickrate på 10-20HJ medan den närmaste konkurrensen legat stadigt på 40-60Hz i över sex års tid, något som blottades extra hårt av det ökade tempot som förändrades den 14:e november.
Det blev den 14:e plågsamt uppenbart att servrarna för Warzone inte längre mäktade med. Separata kulor kunde i det 12% högre speltempot inte skickas fram och tillbaka, istället skickas idag kulpaket (så kallade "Superbullets") vilket gör duellerna mellan onlinespelare extremt godtyckligt. Time to kill och Time to death stämde i och med Black Ops 6: Warzone sämre än någonsin och spelarna börja tidigt klaga på att Treyarch försämrat ett spel som framförallt i september-oktober 2024 fungerade bättre än någonsin.
Det är dock i december förra året som det började gå utför på riktigt, när Treyarch rullade ut Ranked Play i Black Ops 6 och därmed blottade problemen i spelet ytterligare. Antifusk-systemet Ricochet visade sig under förra månaden vara rena bluffen och mängden aktiva fuskare i Warzone samt Black Ops 6-multiplayer har de senaste fyra veckorna nått nivåer som spelserien aldrig tidigare sett. Detta plus konstanta serverproblem, försämrad grafik, godtycklig Time to death-kartläggning, ruttet ljud och en utvecklare/utgivare som inte för en sekund verkar lyssna på vad fansen, spelarna, faktiskt säger - har nu lett till att 49% av den totala, sammanlagda spelarbasen tydligen övergett Call of Duty. När Activision bemöter den massiva kritiken och spelarnas missnöje med att konstant uppdatera Ingame item shop med allt dyrare bundles, är det heller inte knepigt att missnöjet bara växer. Det kostar flera tusen kronor att köpa samtliga prylar i den nuvarande Squid Game-sektionen som på alla tänkbara sätt och vis bara känns som ett girigt reklamjippo medan spelet i övrigt verkligen blöder.
Något måste såklart ske. Stressen inom Activision just nu måste rimligtvis vara extrem och med lite tur sker det nödvändiga förändringar nu som leder till något positivt för de som spelar. Om det inte sker och Verdansk rullas ut med de serverproblem, ljudproblem och fuskarproblem som existerar - Är det såklart långt ifrån omöjligt att denna spelserie går samma dystra väg som Halo och Battlefield som likt fallna stjärnor idag ligger nere för räkning i förhållande till deras mest hyllade storhetsperioder. Jag hoppas att Activision nu lyssnar på spelarna och inser allvaret i det som skett de senaste två månaderna. För i grunden älskar jag Warzone men i det skick som spelet befinner sig i just nu och sedan den 14 november, är det bara ett enda meningslöst slöseri med dyrbar tid.