Svenska
Gamereactor
recensioner
Boom Street

Boom Street

Boom Street må låta explosivt och skoj men istället för en simulator där vi får spränga precis vad vi vill erbjuder Nintendo ett brädspelsliknande partykoncept med inspiration från monopol. Där ser man

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Itafaki Street, som Boom Street heter i Japan, släpptes först till Famicom redan 1991 och blev folkkärt direkt på grund av sitt Monopol-liknande utförande. När spelet nu når Europa för första gången kan vi inte låta bli att undra om det är lite för sent. Att ta sig runt ett bräde genom att kasta tärning och köpa egendomar känns inte riktigt lika hett som att kriga med drakar eller delta i slagfält med 63 andra glada gamers.

Oavsett intiala tvivel finner jag mig snart engagerad i en kamp där jag försöker köpa upp egendomar på en hel gata samtidigt som jag undviker att gå på någon annans rutor. Råkar jag göra det får jag betala för att bo där i väntan på nästa slag och om motståndaren investerat mycket pengar i just det huset kan det bli riktigt dyrt. Tävlingsmomentet där det gäller att antingen lägga sina pengar på ett riktigt dyrt hus eller ett flertal billiga känner du säkerligen igen från Monopol. Att landa på en specifik ruta kan dessutom resultera i ett straff.

Boom Street
Spelplanen skulle kunna vara baserad på vilket klassiskt brädspel som helst men den främsta inspirationen kommer från Monopol.

Boom Street lägger till ett extra tävlingsmoment med sitt aktiesystem med hjälp av vilket du kan köpa och sälja aktier i olika distrikt. Värdet på dessa aktier är helt beroende av hur mycket pengar spelarna investerat i egendomarna i rådande distrikt. Det må låta en aning komplicerat men bidrar, i längden, till spelets djup och hållbarhet då det kan vara matchavgörande att dominera ett distrikt ur ett aktieperspektiv.

Detta är en annons:

Du kan alltså tjäna pengar på din störiga kompis genom att köpa aktier i ett distrikt där hon investerat löjliga mängder på egendomar och vice versa. Boom Street placerar sig därför tidigt som en av årets sanna överraskningar då den grafiska stilen otvivelaktigt är riktad mot små barn. På tal om de små går det förresten att välja ett simplifierat läge där distrikt och aktier tas bort helt. Vad beträffar spelpjäserna utgörs dessa av kända karaktärer från Super Mario- och Dragon Quest-serien. Totalt finns det 13 valbara karaktärer men du kan också spela med dina Mii-avatarer. Något som också skvallrat om barnvänlighet.

Boom Street
Den visuella kollisionen som uppstår när Dragons Quest möter Super Mario och Svampriket fungerar bra och karaktärsvalen känns nästan, efter hundratals Mario Kart-kvällar, inrutade i ryggraden vid det här laget.

Boom Street är som roligast när det spelas med ett helt gäng kamrater, givetvis med standardregler. Att spela ensam, å andra sidan, är extremt omotiverande. När jag sitter och väntar på att datorn ska slå tärningen och göra sina val blir jag inte bara trött och uttråkad; jag känner mig riktigt ensam. Vill jag så kan jag spela online mot främlingar men mycket av spänningen går förlorad och det är helt enkelt inte samma sak när jag inte får gnugga segern i ansiktet på goda vänner.

Mitt samlade intryck från Boom Street skulle kunna beskrivas som överraskande men på ett väldigt positivit sätt. Det simpla men samtidigt djupa spelsystemet kommer att höja adrenalinet även hos den mest reserverade spelaren i goda vänners lag, och om dessa vänner råkar gilla brädspel - och då främst Monopol - har du egentligen inget att tveka på. Ni Kommer att ha kul med Boom Street.

Detta är en annons:
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Engagerande, intressant distrikts- och aktiesystem som skapar variation och djup, drar fram tävlingsinstinkten i goda vänners lag
-
För komplicerat för de små, Segt att spela ensam
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content