Formula 1: Drive to Survive (Säsong 3, Netflix)

Formula 1: Drive to Survive / Säsong 3 (Netflix)

Världens bästa sportdokumentär-serie rullar vidare och ett pandemifyllt år till trots så lyckas Netflix servera upp en tredje säsong. Skånes svar på Ronnie Peterson, F1-Mackan, har delat ut betyg.

Där finns ingen poäng att hymla om det. Jag älskar Formel 1 lika mycket som mitt nattsvarta morgonkaffe och har gjort så större delen av mitt liv. Det är en del av mitt liv sedan unga barnsben. Tillsammans med farsgubben satt jag som bänkad och glodde med tallriksstora ögon på dessa galna herrar och deras vrålande V12 motorer. Vi samlade på Bburago-bilar och dyrkade legender. Alain Prost, Nigel Mansell, Damon Hill, Ayrton Senna, och, så klart. Mika Hakkinen och Michael Schumacher. En titanernas kamp som i min mening ännu inte blivit överträffad inom sporten. Det var Scuderia Ferrari mot McLaren-Mercedes. Italiensk passion mot rostmackor och te. För om det finns en konstant i universum, så är det att F1-Mackan blöder Ferrari rött oavsett vilken riktning vinden blåser. En gång tifosi alltid tifosi och så är det med den saken.

Plattan i mattan, nu blir det åka av!

Moderna F1 är svårt att jämföra med den nästan vilda västern liknande mentalitet som rådde under 80 och 90-talet och hybridmotorernas intåg har onekligen förändrat dynamiken inom sporten. Men framför allt också gjort instegströskeln för nya stall så ofantligt mycket komplexare och dyrare. En sport som under decennium varit associerad med olja, svett, skiftnycklar och vilda karaktärer hamnade i skymundan, blev snobbig och tappade i mångas ögon kanske även en bit av sin själ. Nej den moderna eran är absolut inte en skymningssaga för F1 även om många lipande gubbstofiler kanske påstår att så är faktum. Däremot fick sporten ett oförtjänt rykte kring sig att vara svårtillgänglig och tråkig. En myt som Netflix effektivt såg till att sticka hål på med intåget av den bombastiska Formula 1: Drive to Survive. Överdramatiserad, ja absolut. Men ack så briljant i sin inramning av allt som får oss passionerade fans att älska sporten.

Tandgnisslande spänning!

Vi visste alla att där efter två års rungande framgångar skulle bli fler episoder av Netflix F1-följetång. Men i kölvattnet av Covids framfart är det inget annat än ett smärre mirakel att denna tredje säsong faktiskt blev av utan att där inföll ett års uppehåll. James Gay-Rees och Paul Martin lyckades med det till synes omöjliga och dessa tio nya, fartfyllda episoderna bjuder på dramatik som är helt på samma nivå och även stundtals överträffar tidigare två säsonger. Allting är klart mer definierat och även om där finns uppenbara gap i presentationen, något som gissningsvis berott på pandemin, så är denna tredje säsongen otroligt väloljad. Man lyckas mycket bra med att träffa alla höjdpunkter likväl som gastkramande ögonblick under F1-säsongen som var och alla personligheter (nästan) tillåts skina och få sin lilla stund i rampljuset.

Känslosamma höjdpunkter

Mycket fokus läggs självfallet på den otroligt spännande striden i mittfältet mellan Racing Point, McLaren och Renault. Men vi tilläts även hoppa in under pannloben på Valtteri Bottas, en man som slår från ständigt underläge i skuggan av en världsmästare. Den charmerande bromansen mellan de skojfriska Carlos Sainz Jr och Lando Norris. Pierre Gaslys återuppståndelse och tillika pånyttfödelse efter att ha fått sina Red Bull-vingar klippta. Daniel Ricciardo och hans ständigt glada humör gör självfallet ett kärt återbesök. Ja till och med Antonio Giovinazzi får vara med på ett hörn. Märkbart åsidosatta är däremot de båda Williams-förarna och en incident som involverade George Russell under senare delen av säsongen får märkligt lite utrymme, något som uppmärksammades av den unge britten själv. Fenomenet Nikita Mazepin och hans stenrika farsgubbe lämnas också nästan helt orört trots en stor mängd kontrovers omgärdat dom och HAAS under det gångna året. Strategisk återhållsamhet från Netflix kanske, vem vet.

Ferrari kämpar som aldrig förr

Här finns väldigt mycket att älska och insupa från den tredje säsongen av Drive to Survive och det är tydligt att serieskaparna verkligen har blivit varma i kläderna och bemästrat sin förmåga att finslipa och anpassa materialet efter behov. Ja, många detaljer lämnas åt vägkanten. Vissa av dem större än andra. Men F1 är ingen enkel sport och serien gör ett verkligen strålande jobb med att lyfta fram relevanta bitar och krydda rikt med drama utan att det någon gång gå överstyr. Radaparet James Gay-Rees och Paul Martin är noga med att bibehålla sportens hjärta och själ. För oavsett allt överdrivet drama som stundtals kan kännas en aning fabricerat och utdraget så gör Formula 1: Drive to Survive fortsatt pannkaka av allt motstånd i TV-rutan. Det är känslosamt, medryckande och så sanslöst väl inramat att man bara baxnar. Nu kvarstår ett helt års väntan till nästan upplaga men redan om bara några dagar kan vi alla njuta av premiären av årets F1-världsmästerskap när det går av stapeln i Bahrain den 28:e mars 17:00.

Den "rosa Mercedesen" är kontroversiell i år
9 / 10
+