The Falcon and the Winter Soldier (Disney+) [S01E01]

The Falcon and the Winter Soldier (Disney+)

André har kikat på första avsnittet i Marvels andra TV-satsning och diskuterar sina första intryck...

Varning för spoilers!

Avsnittet
WandaVision är slut och flera Marvel-fans har suktat ivrigt efter nästa storfilmsupplevelse - i vardagsrummet. Det här med att Marvel-underhållning nu anpassas till 30-40 minuters dramaturgi varje vecka är något som fungerade halvdant i just WandaVision, vilket var den stora farhågan när vi väl kastade oss in i Falcon och Buckys sidoäventyr. Hur väl når Falcon och Bucky upp till Captain Americas bästa filmstunder?

Ganska tidigt in i det första avsnittet får vi ett ordentligt smakprov på Marvel-televisionens potential. För herrejävlar, vilken inledning! Vi hade ju såklart väntat oss några snygga actionscener från Marvels effektfabrik, men att i de inledande minuterna skämmas bort med en actionsekvens som med lätthet konkurrerar med blockbuster-kvaliteten idag... det är sann underhållning, det! Disney måste nästan ha lagt ut mer än halva seriebudgeten på denna explosiva actionfest, där Falcon flyger runt med terrorister, slungas genom helikoptrar och görs med en sådan finurlighet att förväntningarna på reste sig lika högt som Falcons nådastötar i ökenluften.

Det är inte lätt att ta över kaptenens mantel... eller sköld, i detta fall

Vad som följer därefter är lite mer traditionell karaktärsetablering och en inblick i hur världen ser ut efter Infinity War och Endgame. Det måste erkännas, vissa av scenerna bleknar ganska snabbt i jämförelse med den hutlöst snygga introduktion. Inte nödvändigtvis budgetmässigt, men dialogmässigt blir det snabbt småstyltigt. Det pratas mycket om att världen inte är densamma sedan halva universum återuppväcktes efter Thanos-incidenten, att en ny terrororganisation trivdes bättre i när halva mänskligheten var utplånade, men vi får inte riktigt känna av eller se denna effekt. Detta är dock bara början och i rampljuset finner vi Mackie som Falcon - en god soldat som inte riktigt känner igen sig i Captain Americas vision för framtiden. Skölden, som här representerar generationsfacklan, sätts istället upp i ett museum för att bevara Amerikas ansikte: Steve Rogers. Det är en väletablerad inre konflikt, som dessvärre åsidosätts av sidohistorien där han försöker hjälpa syrran med bankbekymmer.

Detsamma gäller Bucky - en traumatiserad dödsmaskin som försöker sona för alla sina misstag (och som också presenteras i en hyfsat läcker introsekvens i sin Winter Soldier-mundering), men som sedan tyngs ner av lika klumpig som klyschig dialog som tar ifrån allvaret något. Den oprofessionella psykologen är rätt forcerad och även om huvudtanken med den japanske farbrorn fungerar är inte det inklämda utförandet det mest klockrena. Däremot gillar jag denna etablering för att förmänskliga vintersoldaten lite mer, något som TV-formatet återigen lyckas rättfärdiga, och känns än så länge också som en fast språngbräda till det oundvikliga samarbetet med Falcon. Jag tror att buddy cop-tonen kommer att vara helt rätt här, så länge det nya hotet - en maskförsedd organisation med supersoldater - lyckas övertyga.

Titelfigurerna får inte träffas i det första avsnittet, men vi ser såklart fram emot deras möte...

Det är såklart svårt att avgöra redan nu vad det innebär för USA att återinföra Captain America-maskoten, särskilt då vi inte vet vem karaktären är ännu och den småbilliga presentationen av detta (en världsnyhet som filmades i baksidan av någon byggnad?) i avsnittets slutscen övertygar inte fullt ut, men hittills bådar detta ändå gott. Det känns framförallt mer utstakat än WandaVisions första tre avsnitt och tonen från bröderna Russos skickliga thrillerrullar finns definitivt där. Förhoppningsvis blir denna miniserie något mer i stil med de bästa Captain America-filmerna än Agents of Shield, men då det endast är sex episoder långt (och vi har just avverkat det första) så hoppas vi också på att titelfigurerna görs rättvisa i sin lovande TV-debut.

7 / 10
+
En bra inledning på vad som mycket väl kan bli en modern klassiker inom TV-serievärlden.