😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      WandaVision [S01E06] (Disney+)

Wandavision (E06-07)

En mystisk Marvel-skurk gör sin live action-debut i det senaste WandaVision-avsnittet...

SPOILERVARNING för Episod 6 och 7

Avsnitten:
      Nu så närmar vi oss WandaVisions "endgame", där vi nu har två avsnitt kvar av Marvel Television Studios ambitiösa sitcom-thriller. Men vad kan vi säga om serietidningsäventyret, än så länge? I korthet: det börjar verkligen hetta till nu efter en långsam start. Det är tacksamt att dessa episoder blir längre och längre, ju mer vi överger den hårt styrda sitcom-strukturen, och att vi kan fokusera mer på karaktärernas konflikter.

Kontrasten mellan sliskig familjemys och den kyla som uppstår mellan Vision och Wanda känns klockren i samband med att Evan Peters repriserar sin älskade Quicksilver-roll i MCU:s kulisser. Vision saknar helt tillit till sin fru och väljer att gå sitt eget spår för att reda ut mysteriet på egen hand, medan resten av TV-familjen får tampas med jobbiga frågor om döden och återuppväckelse i ett "spöktakulärt" avsnitt som tar vara på Halloween-stämningen. Jag gillar framförallt den spända relationen mellan häxan och hennes "recastade" bror när de väl drar ut på Alla Helgon-bus. Är det verkligen den riktige Pietro vi har att göra med här, eller är han bara ännu en pjäs i denna mardrömsvärld? Är detta verkligen Quicksilver från Fox X-Men-universum? Man kan aldrig riktigt sätta fingret på Quicksilver sanna intentioner och det blir tydligare och tydligare att Wanda kanske inte drar i alla trådar, trots allt. I nästa avsnitt blir det dessutom uppenbart hur stor roll Wanda har haft i det hela, men mer om det snart.

propagandan där en pojke förvandlas till ett uttorkat skelett - har trängt in ett härligt vrickat mörker i familjeramen och episod 7 - som här lånar mockumentärstilen från Modern Family och Office Space - ger utrymme för karaktärerna att uttrycka sin obekväma oro under familjeklägget. Olsen fortsätter att stråla som Wanda, som nu börjar känna av sin verklighetsfrånvändning på riktigt. Tyvärr försvann Quicksilver spårlöst, vilket spädde ut gåtorna desto mer och gjorde att samma frågsamma "beats" från föregående avsnitt upprepade sig.

WandaVision [S01E06] (Disney+)
      En modern familj...

Monica är dock fortfarande en otroligt blek karaktär än så länge och jag vill hellre återvända till fejkvärlden än att följa militären och FBI-agenterna. Det finns inte så mycket karaktär att tala om och hela biten där Monicas liv passerar revy när hon penetrerade Wandas sfär (för att synka sig med Wandas smärta?) kändes påklistrad. Faktum är att karaktärerna utanför sitcom-terrorn känns ironiskt nog betydligt mer som tidningsurklipp än serietidningsfigurerna själva. Agnes, grannen som gillar att lägga näsan i blöt, kändes också ordentligt underanvänd fram tills episod 7, då det blir extremt tydligt varför.

Precis som många fans förutspådde för flera veckor sedan visade sig Agnes inte vara en av Wandas frihetsberövade offer - hon visade sig vara Marvel-skurken Agatha Harkness, en uråldrig häxa som har manipulerat Wanda av hittills oklara skäl. Precis när episoden väl ska börja så avslutas det hela. Visst finns det en eftertextscen att gotta sig med efter att Marvel dragit ut mattan under våra fötter (så missa inte det!), men fram tills nu har jag ändå gillat idén att låta Wanda agera antagonist. Förhoppningsvis bjuder den otroligt begåvade Kathryn Hahn på en minnesvärd prestation nu när vi får veta mer om hennes djävulska avsikter (varför sitter alla fast i en sitcom?), för jag gillar verkligen skådespelerskan och jag hoppas att hon inte faller i raden av papperstunna Marvel-moståndare.

Hur känns serien hittills, nu när vi närmar oss slutet? Det är en kul show som gör sitt yttersta för att låta tittare längta efter nästa avsnitt, även om det inte direkt rör sig om det djupaste materialet. Något repetitivt är det också och jag kan förstå varför vissa tittare känner sig påfrestade över superdatorn Visions ineffektiva och långsamma undersökning. Lite av charmen med det hela är ju dock att de mer medvetna karaktärerna fortfarande rycks med av av det hårt styrda TV-formatet, att den heliga sitcom-trösten istället blir kedjor för karaktärer som har så mycket mer att säga än kvicka oneliners. Om något visar det vilken potential Marvels filmiska superhjältar faktiskt har i TV-rutan, där exempelvis teman om döden hittar kreativa uttryck bland det klassiska serietidningsstryket. Hittills har seriens känts som en bekväm sjua, men det återstår alltså att se hur skaparna har valt att knyta ihop denna snåriga Marvel-säck...

7 / 10
      +
      WandaVision fortsätter att fängsla, även om det hela blir lite repetitivt