Svart Krabba (Netflix)

Svart Krabba (Netflix)

Måns har sett soldater glida runt på skridskor i en mustig svensk actionthriller med en handling lika tunn som isen de åker på...

Förödelse, panik och rädsla. En stad i ruiner och människor på flykt. Soldater patrullerar gatorna och krutröken ligger tät i morgonsolen efter nattens räd med bomber över strategiska mål. Ett alltför bekant scenario i dessa tider och visst kan tajmingen kännas oturlig och det är omöjligt att inte dra parallellerna men Netflixserien Svart Krabba spelades såklart in långt innan Ryssland gjorde allvar av sina hot och boken den baseras på skrevs förstås ännu tidigare.

Svart Krabba (Netflix)
Noomi Rapaces ansiktsuttryck i två timmar.

Mitt i infernot befinner sig Caroline Edh (Noomi Rapace) tillsammans med sin dotter när det otänkbara inträffar. Vanja blir bortförd och nästa gång vi ser Edh sitter hon i en tågvagn, illa medfaren och smutsig. Det skall visa sig att hon nu är en elitsoldat, den bästa vi har och mänsklighetens hopp. I ett förvirrat möte med befälhavaren, Överste Raad (David Dencik) får hon veta planen. Hon skall tillsammans med ett gäng andra mer eller mindre erfarna soldater ta sig in bakom fiendens linjer och placera ut något som skall kunna vända runt maktförhållandena. De kan inte ta sig fram längs vägarna, inte heller i luftrummet och vattnet är fruset. Det enda sättet är därmed att ta sig fram är över isen. "You'll move sideways behind enemy lines, like a crab in the dark!" säger befälhavaren. Ett rent självmordsuppdrag svarar Edh men de hävdar att hennes dotter finns välbehållen på en bas så det får helt enkelt bli hennes belöning och det finns väl få saker på här på Jorden som är säkrare än en krabba i mörkret, i synnerhet när den rör sig i sidled. Sagt och gjort. De snörar på sig långfärdsskridskorna och utrustar sig för ett par rafflande dygn på isen.

Svart Krabba (Netflix)
Svart krabba utspelar sig i ett nordligt land som kan påminna om Sverige, i en tid som kan påminna om vår.

Även om man kan tycka att idén med soldater som åker skridskor är både originell, inte sedan 1965 och Hjältarna från Telemarken har väl något liknande gjorts och underhållande så finns det inget roligt med Svart Krabba, inte en tillstymmelse till balans mellan allvar och den nödvändiga lättsamhet som måste finnas i en film som vilar på en sådan här gravallvarlig grund. Visst har Kents musikvideoregissör och tillika bror till frontman Jocke, Adam Berg fått en rejäl Netflixbudget att bränna och det gör han med bravur. Det är bombastiskt så att det förslår med stridshelikoptrar som smattrar kulspruteeld mot enkla mål, som de förstås missar grovt och namnlösa soldater som skjuts ihjäl på ett välkoreograferat vis. På många sätt kan Svart Krabba mäta sig med amerikanska krigsfilmer. Avhumaniserat och brutalt men det är också ett av filmens största problem. Anonymiteten. Vi får aldrig veta var vi befinner oss, inte heller vem som anfaller. Det behöver inte alltid vara ett dilemma då soldater ofta blir ivägskickade till ett krig utan att känna till de de stora geopolitiska drivkrafterna men här fungerar det inte alls och till stor del kan det problemet tillskrivas den uteblivna karaktärsutvecklingen.

Edh är den tystlåtna hjälten, sammanbiten och målmedveten. Hennes mål är att rädda sitt barn och möjligen också sitt folk, i den ordningen. Övriga gruppmedlemmar är mest där för att agera kanonföda. Visst finns det en klyschig scen där de samlas över en lägereld och berättar vad de planerar att göra när kriget är över och den klassiska mullvadsintrigen skohornas också in men i övrigt får vi näst intill ingenting att bry oss om. Det är idel allvarliga ansikten med namn, namn jag glömt halvvägs in i filmen. Fienden å andra sidan har inga namn, inga ansikten, inte ens en replik. En annan problematisk del är hur otroligt dumma soldaterna är. För att vara ett specialförband så har de riktigt dålig koll på hur man undviker att bli upptäckt, hur man hanterar vapen och att de inte kan räkna ut vad det egentligen är de skall placera ut bakom fienders linjer och blir chockade av avslöjandet är rent av skrattretande.

Svart Krabba (Netflix)
Som krabbor i mörkret. Inte så mycket i sidled som framåt.

Filmens behållning är i stället det visuella. En mörk och tyst vildmark, täckt av snö över ett dödligt tomrum av iskallt havsvatten. Ett mörker och en tystnad som plötsligt bryts av flammande mynningseld, avlägsna explosioner och hovrande helikoptrar med sökljus. Överallt syns spår av kriget och det är en lika vacker som fasansfull dystopisk vision. Det finns en hjärtslitande scen där gruppen åker över en sektion av havet där döda kroppar har frusit fast i isen och ibland blir det till och med lite spännande, där den monotona elektroniska ljudmattan bidrar till den dramatiska känslan men mest av allt är det långdraget, för precis som med de flesta filmer i dag så känns de två timmarna smärtsamt utdragna och ändå lyckas slutet kännas direkt framstressat. Stabila skådespelarinsatser från de stora namnen men utan att på något sätt glänsa och som brukligt i svensk film bjuds vi också på ett par riktigt risiga skådespelarinsatser från birollsinnehavare. På ett sätt applåderar jag ambitionen för det är sannerligen inte ofta vi får se den här typen av storslagenhet i svensk film och Adam Berg visar att han kan excellera inom annat än musikvideos. Synd bara att filmen är så ohyggligt slätstruken. Det är mycket pang-pang men ytterst lite hjärta. Som en svensk Michael Bay.

4 / 10
+
Snygg och stundtals tät actionrulle som dock lider av ett hopplöst tunt manus och en obefintlig karaktärsutveckling.