Formula 1: Drive to Survive / Säsong 4 (Netflix)

F1: Drive to Survive / Säsong 4 (Netflix)

Äntligen har den nya säsongen av Drive to Survive fått premiär och redaktionens stora F1-fantast har spanat igenom rubbet och delat ut betyg.

Få andra sporter har förmågan att trollbinda och fånga mitt intresse på samma sätt som Formel 1. Det distinkta motorljudet, färgstarka personligheterna, stenhårda konkurrensen och de många ikoniska banorna runt om i världen. Mycket har så klart förändrats över åren och alltsedan Bernie Ecclestone tog ett steg tillbaka har sporten åtnjutit en sällan skådad ökning i popularitet. De olika förarna har trätt fram som genuina karaktärer och de respektive stallcheferna påminner om ålderstigna rocklegender. Nej där råder ingen som helst tvekan kring att Netflix och Drive to Survive har spelat en oumbärlig roll i att popularisera och tillgängliggöra Formel 1 för den stora massan. Sporten är inte längre en nischad aktivitet för bilälskare utan ett regelrätt globalt fenomen.

Med tre säsonger under bältet är Drive to Survive en stående del i Netflix årliga repertoar av återkommande serier och igår var det så dags för den fjärde delen. En minst sagt efterlängtad säsong sett till hur förra året bjöd på en av, eller om möjligt den mest täta och intensiva av titelstrider vi sett. Max Verstappen, lejonet från Holland mot den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton. Den i mångas ögon bästa förare som någonsin suttit bakom ratten på en Formel 1-bil. För de av oss som tätt följer sporten bjöd säsongen på ett fyrverkeri av sällan skådad kaliber. Olidlig spänning med helt osannolika vändningar pepprat med gastkramande ögonblick, hjärtskärande nederlag och storslagna segrar. Förutsättningarna kunde inte blivit bättre för teamet bakom Drive to Survive.

Lando och Carlos är fortfarande lika gulliga tillsammans.

Trots framgångarna är dock inte serien utan sina kritiker och kanske då framförallt från inom F1-bubblan. Röster har höjts kring hur Drive to Survive tar saker ur kontext, konstruerar drama och belyser individer i ett oförmånligt ljus. En formel som fungerat väldigt bra för dom över åren och hjälpt skapa det briljanta berättande som serien blivit så älskad för. Men som märkbart har eskalerat och tillåtits ta mer och mer utrymme från den verkliga historien. Vilket fått flertalet prominenta personer att ta avstånd från att medverka i årets upplaga av Drive to Survive och uppenbart också skapat en del problem för teamet bakom serien. För vad som mer än något annat blivit tydligt denna gången är hur sanningen blivit åsidosatt till förmån för drama och fantasi under den tio episoder långa säsongen.

Både Max Verstappen och den numera pensionerade Kimi Räikkönen skiner i sin frånvaro, likaså tillåts varken Sebastian Vettel eller Lance Stroll någon exponering. Istället har Drive to Survive fått förlita sig på klipp från de officiella F1-sändningarna och fyllt i gapet med personer som står dessa individer nära. Något som i fallet med Max Verstappen innebär att Red Bulls stallchef Christian Horner och hans fru Geri Halliwell fått långt större roller än tidigare. För den oinvigde eller de som inte följer Formel 1 utan nöjer sig att titta på den årliga upplagan av Drive to Survive kanske inte detta innebär något större problem. Men för andra uppstår ett tydligt dilemma som får serien att tappa kredibilitet likväl som upplevas som oseriös. Motorsportens version av Ex on the Beach.

Redbull i den intensiva titelstriden

Det är tydligt att serien just nu lider av strukturella problem och den gastkramande titelstriden som borde varit seriens genomgående röda tråd relegeras till bakgrunden. Flera stora ögonblick från det gångna året varken nämns eller visas och vi får en osedvanligt rejäl dos av återanvänt material från tidigare säsonger. Mycket som återigen brukas i syfte att understryka fiktiva rivaliteter eller efterkonstruera situationer som helt saknar någon sanningsenlig förankring. Och trots flera av stallen och många av de största personligheterna tillåts gott tid framför kameran så kompenserar inte detta för den bristfälliga berättandet. Det är tydligt att serien är i rejält behov av förändring, det fungerar helt enkelt inte om inte alla förare och stall är med i bilden och tillåts sitt utrymme. Det blir en halv berättelse. Fylld med osanningar och skakigt narrativ.

Kritiken till trots, här finns fortfarande mycket att älska. Produktionen är om möjligt bättre än någonsin tidigare. Olidligt snyggt kameraarbete, tajta intervjuer och makalöst bra tempo. Den knappt åtta timmar långa säsongen flyger förbi i rasande takt och där finns ingen annan sportdokumentär-serie som kommer nära Drive to Survive. Likaså är fan-favoriten Guenther Steiner och Haas tillbaka i högform. Precis lika tokiga som alltid och höjdpunkten under säsong fyra är tveklöst episoden A Mountain to Climb där teamets svårigheter kommer under förstoringsglaset. Framförallt då Nikita Mazepin och hans kontroversiella far Dmitry Mazepin som var stallets titelsponsor under förra säsongen. Det var stora summor pengar och något som vid tillfället innebar att Haas kunde fortsätta. Men i gengäld tvingades de också dras med och hantera Nikita, sportens antagligen minst omtyckta individ på många, många år.

Mattia Binotto med sitt ständigt lika fluffiga hår.

Likaså är nykomlingen Yuki Tsunoda och hans eskapader en av de stora höjdpunkterna. Hans ansträngningar att anpassa sig till brittisk mat i ett regnigt, grått Milton Keynes blandat med hans minst sagt burdusa ordförråd bjuder på strålande, briljant underhållning. Hans filterlösa, nakna sätt att uttrycka sig är som klippt och skuret för Drive to Survive och han är en naturlig stjärna framför kameran. Huruvida hans grovhuggna rappakalja kommer åtnjuta samma kultstatus som Guenther Steiner är något som återstår att se. Mer tveksamt blir det dock när striden om Mercedes åtråvärda andrasäte blir samtalsämnet. Återigen faller serieskaparna tillbaka på sina onödiga överkonstruktioner och kampen mellan Valtteri Bottas och George Russell framställs på ett sätt som känns direkt olustigt och lämnar en dålig eftersmak i munnen.

Jag vill ovillkorligen älska årets säsong men bägaren har definitivt tillåtits rinna över denna gång. Kärnan är fortfarande minst lika stark och Drive to Survive är precis lika sällsamt medryckande och engagerande som tidigare. Många gånger mer så. Det är bara så oändligt tröttsamt att James Gay-Rees och Paul Martin känner ett behov att fabricera så stora delar av berättelsen. Allt material fanns redan, berättelsen som utvecklats naturligt under gångna årets säsong av Formel 1 saknar helt motstycke men trots detta faller årets upplaga en aning platt. Fantasin har helt enkelt tillåtits springa iväg och serien har tappat sitt fotfäste till verkligheten. Jag förväntade mig och önskade så mycket mer och Drive to Survive säsong fyra känns tyvärr som en halv berättelse. Underhållande, javisst. Men inte speciellt sanningsenlig.

7 / 10
+
Otroligt välproducerad och snyggt filmad men det fiktiva dramat tillåts lite för stor plats