
Treyarch stänger ned SBMM i Black Ops 7 (!)
Jösses amalia, vilka turer vi spelare får bevittna gällande Call of Duty idag och om vi backar ett år bakåt. Världens överlägset största actionfranchise som Microsoft betalade 730 miljarder kronor (!) för, som trots 3900 utvecklare indelade på nio studios och med årsbudget på över tre miljarder kronor, för utvecklingen och marknadaföringen ej inräknad, känns det ändå som att framförallt Treyarch gissar sig fram. Rena gissningar.
Det stod klart för en dryg vecka sen att Activision avsåg att "balansera upp" hur den skillbaserade matchmakingen fungerar inför Black Ops 7 men när betan nu är ute har det varit plågsamt tydligt att den fungerar sämre än någonsin. Detta hävdar nu Treyarch legat "utanför deras kontroll" och skyller därmed Activision för det. I samma veva har nu idag rullat ut spellägen som körs utan SBMM. För första gången på fem år, får vi ett läge där det inte är svettigare än i en finsk VM-bastu. Äntligen. Finally.
I samma veva står det även klart att det (uppdaterade) uppsnackade Ricochet / Javelin anticheat-systemet är en smått makalös flopp, redan. Ett tvättäkta monsterfiasko då det går alldeles utmärkt att återigen nyttja Cronus, hur mycket man vill. Activisions taffata försök att stävja det nästan absurda mängden fusk i Call of Duty är återigen skrattretande dåligt. Det fuskas redan i betan både högt, brett, lågt och djupt. Bisarrt, är vad det är. Bisarrt.