Svenska
Blog

Don't sleep on ... Vampire Survivors

Min storebror är en sann rollspels-fantast och investerade otaliga timmar i Diablo 2 när det begav sig. Utöver starkt doftande Warhammer-färg och frenetiskt klickande ljud som trängde sig igenom husets tunna väggar minns jag särskilt en sak han berättade för mig när jag var liten. Han uttryckte hur lustigt han fann det, att spel som till största del gick ut på att spelaren tryckte på en och samma knapp i ändlösa timmar, kunde vara så underhållande.

Han redogjorde för mig en simpel tes - om man tillämpar level-system och möjligheten att förbättra sina förmågor kan vilket spel som helst bli beroendeframkallande. Efter att ha spelat Vampire Survivors den senaste veckan är jag beredd att hålla med honom.

Inför det spontana beslutet att ladda ner Vampire Survivors från Game Pass hade jag inte gjort någon vidare research och hade således inga förväntningar. Vid första anblick uppenbarade sig spelet som ett charmigt 8-bitarsäventyr, men efter att ha valt min karaktär och placerats på ett vidöppet fält med monster stormandes mot mig från varje hörn förstod jag att spelet var annorlunda.

Jag navigerade mot fienderna som växte sig fler och tryckte på samtliga knappar i ett desperat försök att avvärja mig. Några monster utplånades och jag upptäckte snabbt att knapprandet var förgäves - mina attacker skedde automatiskt och det enda spelet krävde av mig var att fortsätta röra mig med styrspaken. Jag avfärdade spelet som ointressant och avinstallerade det omgående.

Kort därefter började Vampire Survivors att dyka upp titt som tätt bland mina flöden och jag ägnade ingen större tankekraft i att sätta mig in i vad det faktiskt går ut på. Men en dag under ett långt och stundtals händelselöst arbetspass fick jag för mig att läsa recensioner av spelet och hamnade då på IGN. Där kunde jag läsa följande:

“Need a game to play while listening to podcasts? This is it.”

Jag lärde mig att spelet är helt grinding-baserat och bygger på en mycket simpel ekvation: fiender dräps, de droppar exp-kristaller och förmågor utökas i takt med att högre level uppnås. Man dör och börjar om - på repeat. 

Svårighetsgraden och antalet fiender utvecklas utifrån vilken level man är och nästkommande session blir därmed längre än förgående. Det enda som krävs av spelaren är en tumme på vänsterspaken - och en kaffekopp i den högra handen. Belöningssystemet går på högvarv när koffeinet och levlandet avlöser varandra - samtidigt som en spännande podd spelas i bakgrunden.

Jag rekommenderar Vampire Surivors varmt!

HQ