
Simucube 3 är snordyr
Finska Simucube fortsätter att rulla ut simracingprodukter till rena Gucci-priserna och utöver deras hystertiskt överprisade pedaler har de nu alltså nya rattbaser som kostar fläsk, och löksås. Den 25Nm starka Pro-modellen av Simucube 3 kostar alltså 17 999 kronor och till den behöver du Simucube Link (Hub) för 1990 kronor. 1990 kronor för en rattbas utan kringla, är svettigt. Om vi då kliver upp på Ultimate 3 (35Nm) får du alltså betala 36 990 kronor för basen och 1990 för huben... Närmare 40 papp för en rattbas, är såklart rent vanvett.
Jag är också av den enkla åsikten att Simucube 2 Ultimate varit för "smooth" oavsett inställningar. Jag vet att alla tillverkare jagar "maximum smoothness" vilket jag aldrig vill ha. Jag vill inte ha smooth, eftersom det för mig känns artificiellt. En tävlingsbil känns aldrig "smooth" nånstans. Tvärtom. Formel 3-bilen jag tog min B-licens i eller Carrera Cup-Porschen jag körde 24 varv i, kändes lite som om styrstången inte riktigt satt fast i framaxeln, vilket den såklart gjorde men de var motsatsen till "smooth" i styrningen (för att inte tala om QR:n i Porschen, som glappade säkerligen en millimeter, vilket var "standard" enligt chefsmekanikern). Och liiiite så vill jag också ha min rattbas. Också. Inte för smooth. Lite, lite cogging är bara realistiskt, särskilt så länge alla detaljer är med, där. Skoj dock att Simucube byggt en ny snabbkoppling som ser ut som Fanatec QR2, eftersom det är simracingvärldens bästa quick-release. Med marginal. Bra val, där.