Svenska
Blog
Alfa-planerna i listform

Alfa-planerna i listform

Skrivet av Petter den 11 oktober 2024 kl 02:12

Det har gått fem veckor sedan jag efter månader av letande köpte min Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och redan innan jag hade betalat för bilen och hämtat den, hade jag ju (som jag skrivit om) börjat beställa eftermarknadsprylar till den. För tanken har alltid varit att bygga om den. Bygga en Alfa Romeo GTA, med en något egen twist. Och den processen har redan inletts. Den har trimmats med cirka 120 hästkrafter (extra) nere i Fjollträsk och de smidda 20"-fälgarna från GTA:n, är inköpta och ligger i väntan på tvätt, polering och keramiskt lackskydd i mitt förråd. Resten sakerna som ska förändras tänkte jag skriva lite om nu inför den stundande vintern då jag, min gode Fjälltur® och hans bror Oxfilén™ (vi tre som byggde om min Nissan GT-R för ett gäng år sedan) gör oss redo.

Det första som ska göras är bromsbyte. Skivorna och beläggen på båda axlarna ska bytas ut då de är slitna. De har nog aldrig bytts på de 4000 mil som min bil gått. Jag har beställt originaldelarna från Brembo och i samma veva ska oken lämnas in på lackering. Som det känns just nu ska bromnsoken bli mörkgrå metallic.

Efter det ska bilen sänkas. Inte mycket, jag anser att H&R-satsen som verkar vara superpopulär till bilmodellen sänker för mycket och med tanke på att jag ska gå från 19" till 20"-fälgar och har tänkt köra 35/30-profil (bak och fram) istället för 25/30, så rullomkretsen kommer att förändras något och hjulhusen fylls ju därmed också ut, mer. Jag kommer att sänka 20 millimeter på framaxeln och 15 millimeter bak via Eibach.

Nästa steg efter det är ett catback-avgassystem från Akrapovic. Jag vill inte att bilen ska bli sådär brutalt högljudd som min Nissan GT-R (Silvergrisen) blev efter att ha bytt till ett HKS-helsystem i titan, men lite mer bullrigt mullrig måste den bli då den i originalutförande inte låter särskilt mycket mer än en Passat.

Baklyktorna ska bytas då regelbunden användning av tjärlösare av ägaren innan mig har gjort att originallyktorna baktill har spruckit i sömmarna. Jag ville dessutom ha de svarta GTAm-lyktorna som jag nu fått hem.

Fronten ska ersättas. Från huvkanten och hela vägen ned till marken ska ersättas ev en eftermarknadsfront från Koshi Group som är en 1:1-replika av GTA-fronten. Tanken är då att inte borra några som helst hål för regskylten eller hållaren till regskylten, utan använda en USA-liten klisterskylt som jag formger själv och skär ut i återanvändningsbart dekalfolie hos min kompis Peppe på Pepp Reklam här i Östersund.

På bakluckan ska GTAm-vingen monteras och innan det sker måste ju den lilla ducktail-läppen som sitter där från fabrik naturligtvis skruvas bort. Förhoppningsvis är hålbilden densamma men det vet jag inget om förrän om en dryg vecka då vingen fortfarande inte anlänt.

På bakskärmarna ska skärmbreddare i kolfiber monteras, precis som på Alfa Romeo GTA samt GTAm. Jag är väl inte riktigt stormförtjust i hur de ser ut men vill verkligen komma åt den där breda, feta stancen från GTA:n vilket gör att jag behöver dessa.

Kolfiber-sidospeglar med den italienska flaggan (i form av stripes) ska monteras, precis som på tävlingsbilen och sidokjolar ska monteras. Jag är lite skraj för att sidokjolarna kommer att göra bilen för låg för våra kassa jämtländska vägar och kommer därför att testmontera dem med dubbelhäftande tejp till våren och sen smyga runt en slurk här i stan för att se om jag bara ställer till det för mig, med dessa - eller inte.

Utöver detta har jag sex kolfiberdetaljer till interiören som ska ersätta svart, matt plast. Bland annat området runt växelspaken, plasten runt mätarhusen med mera. När allt detta är gjort och de nya karossdelarna passats in och provmonterats är det tänkt att bilen ska lämnas in på hellackering i slutet på Q1 nästa år, för att kunna vara heklar till maj 2025. Så... Ser planerna ut. 😍 Jag kommer naturligtvis att dokumentera rubbet och skriva om det här på siten tillsammans med bilder samt video.

Tidigare inlägg ur denna bloggserie:

Jag måste byta bil, igen

Letar den perfekta Alfan

Undvik Jonsson Bil i Örebro

Tack, Focus RS

Grönt är skönt

Jakten på Alfan

Smidda fälgar inköpta

Planerade mods

Jag kan ha hittat rätt bil

GTAM-emblemen har anlänt

Bränslepumpen

Imorrn kikar jag på en svart

Hemma med Alfan

Förälskad i Alfans köregenskaper

HQ