16 980 kronor för en enda pedal. Det beskriver finska Simucube som "billigare", vilket är sant om vi jämför med den gamla Active Pedal, som kostar 24 000 kronor per pedal. För en enda pedal. Och även om du kör med sekventiell växellåda (som vi på Gamereactor gör) behöver du såklart två. Och även om jag var sen på bollen och testade Simucube Active Pedal först under sommaren, är den inte värd priset. Den är inte värd 24 000 kronor per pedal och den är heller inte värd 17 000 kronor per pedal för den enklare, mindre påkostade versionen. Med det sagt anser jag fortfarande att force feedback i pedalerna är framtiden för simracinggenren, inte minst när spelen börjar stödja det och jag tycker att ABS-känslan i Simucubes bizarro-dyra pedaler var riktigt bra, men aldrig värd sitt pris. Inte ens i närheten.
Att få feedback i pedalerna beroende om du låst upp däcken vid inbromsning, om alla fyra hjul spinner eller om du bromsar och kliver ut utanför asfalten... (eller någon annan effekt) är ett måste för egen del och något vi använt oss av i vår Racingrigg under flertalet år, men du behöver verkligen inte lägga mer än cirka 1500 kronor för att få det, och du behöver ingen direct drive-motor i dina pedaler för att erhålla känslan, heller. Tvärtom. Det behöver snarare extremt lite ren "force" för att simulera känslan i pedalerna. Du kan köpa Gavins hemmabyggda lösning till dina nuvarande pedaler här eller köpa Simagics elektromagnetiska, haptiska motorer till dina pedaler här och båda lösningarna gör all skillnad (Moza släpper dessutom snart dessa, också). Ger i stort sett samma effekt som pedaler för 35-50 000 kronor, från Simucube. För samma pris som du måste lägga på två stycken av Simucubes nya "billigare" pedaler (34 000 kronor plus skatt) kan du istället köpa Heusinkveld Ultimate Plus-pedalerna (15 000 kronor för två, marknadens bästa pedaler), Sim-3D-rumblemotorerna och en ny (referensklassad) rattbas. Klart bättre investering enligt min ringa mening.