Svenska
Blog
Reboot av Uncharted! Reboot av Tomb Raider!

Reboot av Uncharted! Reboot av Tomb Raider!

Skrivet av Petter den 8 december 2022 kl 21:00

Spännande tider, tänkte jag skriva. Att både Tomb Raider och Uncharted ska rebootas, nu. Det ska börjas om från början, börjas om på nytt. Igen. Men sen kom jag pp mig själv att jag kanske snarare skulle djupdyka i mitt sotsvarta hjärta och helt enkelt kanske byta inställning, här. För skeptikern i mig säger något annat. Något mindre optimistiskt. Något mer hatfullt. Är det verkligen spännande att vi får ännu en nystart av Lara Croft och hennes eskapader? Är det verkligen så "spännande" att Sony återgår till ritbordet och kickar igång Uncharted från scratch, igen?

Jag är kluven och därför raljerar jag, hejvilt, här. När det gäller Uncharted och dagens nyhet om att ett ännu ej namngivit team inom Sony pysslar med en reboot, är jag inte särskilt hoppfull. Uncharted har för mig alltid varit lite för mycket, lite för blaskigt, lite för obalanserat sett till mixen mellan utforskande och action. De där utdragna, långa, spattigt enformiga eldstriderna mot 670 000 anstormande puckofiender har alltid känts så ofattbart malplacerade, i min värld. Som det bästa exemplet på den där dissonansen mellan koncept, berättande och spelmekanik. Där en malplacerat naiv, lite pucko-lycklig arkeolog helt plötsligt förvandlas till John Rambo II så fort en fiende visar sig.

Samma sak gällde faktiskt med Crystal Dynamics Tomb Raider-trilogi, även om jag gillade Shadow of the Tomb Raider lite mer än alla Uncharted-spel. Tror jag i alla fall. Laras sårbarhet och utforskandet som Tomb Raiders grundpelare består av slängdes ut genom vädringsfönstret när det gnälliga lilla tonårs-flickebarnet i Tomb Raider (2013) plötsligt förvandlades till Jason Voorhees över en grisblink och kallblodigt började massmörda drööööser av fiendesoldater. Det funkade inte jättebra det heller. För min del.

Från båda dessa spelserier och dess kommande "nystarter" önskar jag mig primärt en enda sak. Mycket mindre vapenbaserad action, mycket/mycket färre eldstrider och mycket mer utforskande och pusselmys. Jag vill fastna i fällor, tvingas utforska stora katakomber, klättra upp i tak, precisionshoppa mellan avsatser, tvingas googla på latinska, uråldriga skrifter och passa mig för vargar efter två timmars tomt, atmosfäriskt, storslaget äventyrande i ett gigantiskt inka-tempel som dräller av två tusen år gamla fällor. Det finns redan tillräckligt med actionspel och i min värld vill jag att båda dessa spelserier ska återgå till utforskande, först och främst.

HQ