Han har skällts ut en del, och oavsett om det varit oförtjänt eller motiverat, har han gjort otroligt mycket film de senaste tio åren vilket gör att jag känner mig redo att kora det jag anser vara hans bästa. Fem bästa. Here goes nathink!
(5) Olympus Has Fallen
Jag hade velat stoppa in Southpaw här, eller Equalizer 2, men det går inte. För de filmerna är inget vidare. Men Olympus är kul, trots att den är larvigt töntig och lika realistisk som ett avsnitt av Svampbob. Men jag gillar Butler som den stenhårda Mike Banning.
(4) Tears of the Sun
Den tappar lite, eller mycket, i sista akten - den här filmen. Väldigt mycket. Men trots detta gillar jag den, jag gillar uppbyggnaden och jag gillar framförallt Willis som Delta Force-befäl.
(3) The Equalizer
Denzel är alltid lysande och han är såklart även alldeles lysande som den pensionerade superagenten Robert McCall. Slutscenen i byggbutiken är värdelös men allt annat i den här filmen regerar.
(2) Brooklyns Finest
En av de senaste tio årens mest undersklattade filmer stavas Brooklyns Finest, om du frågar mig. Tight, mörk och med en Richard Gere som verkligen storspelar i huvudrollen.
(1) Training Day
Fuquas 2001-mästerverk med en stooooorspelande Denzel i rollen som den korrumperade snuten Alonzo och den orutinerade, aspirerande polisen Jake (Ethan Hawke), är inte bara en av tidernas bästa thrillers utan även det överlägset, överlägset bästa Fuqua någonsin gjort. Och någonsin kommer att göra.