Svenska
Blog
Dirt Rally 3.0 blir mer "arkadigt"?

Dirt Rally 3.0 blir mer "arkadigt"?

Skrivet av Petter den 7 augusti 2022 kl 17:14

Äsch-då... Det här ryktet gör mig genuint oroad, och lite olycklig, på samma gång. Men Dirt Rally 3.0 är nu nedlagt, tyvärr. Jag har hört det från källor inom Codemasters att spelet lagts ned och att teamet beordrats föra över så många sträckor och bilar de kan till Unreal Engine 4 och EA Sports WRC 2023, som EA vill släppa om lite drygt ett år. Vilket jag tror blir för tight. Men det kommer ju att komma nästa år eftersom det är då licensen börjar gälla från och med 1:a januari.

 

Det som skrämmer mig med detta är att jag tror att spelet dels kommer att kännas snålt rent innehållsmässigt, precis som Dirt Rally 2.0 gjorde vid release och precis som Codemasters första F1-titel gjorde för 11 år sedan. Ihåligt. Innehållslöst, eftersom man stressat ut något för att rida på licensvågen och pricka in 2023 års rallysäsong. Sen verkar det även som om det finns risk för att EA Sports WRC 2023 blir mer som F1 2022 sett till mängd realism, och mindre som Dirt Rally 2.0, och det vore ju ett gräsligt, obegripligt misstag från Codemasters och EA:s sida, om så blir fallet. Jag har hört tjatter om att EA och Codemasters båda är överens om att man måste göra ett racingspel baserat på en riktig licens "casual" för att attrahera en bred målgrupp och även om tänker är lastgammalt och bland annat gjort Call of Duty svinstort, har det väldigt sällan fungerat inom racinggenren.

 

Dirt Rally 2.0 är enligt mig Codemasters bästa spel sedan Toca 2. Briljant. Mästerligt. Magnifikt. Och det är väldigt realistiskt, väääldigt verklighetstroget, väldigt utmanande (oavsett vad de mest inbitna Richard Burns Rally-puristerna än säger) och har sålt i flera miljoner exemplar. Betydligt mer än Dirt 3. Betyyydligt mer än Dirt 4, Grid: Legends, Grid (2019), Grid: Autosport samt alla Kylotons WRC-titlar de zenaste åtta åren. En naturlig, försynt fortsättning på Dirt Rally 2.0 med förbättrad asfaltsfysik, ordentligt trippelscreen-stöd och nya sträckor är verkligen precis allt//allt som behövs, här. Det behövs inget annat. Ingen körskola. Inget karrär eller GM-läge, inga Ultimate Team-köpekort, lootlådor eller annan skit och framförallt ingen "casual"-simpel, arkaddoftande spelbarhet. Det måste alla inblandade fatta. Annars ska vi hjälpas åt, ni och jag - och koka hela utvecklingsteamet i lim.

HQ