Svenska
Blog
En kärleksförklaring till Automobilista 2

En kärleksförklaring till Automobilista 2

Skrivet av Petter den 7 juni 2022 kl 22:40

Simracingvärlden huserar en hel del riktigt bra spel, och alla är de i mångt och mycket specialprodukter, bra på distinkt olika saker och då oftast ganska dåliga på många andra aspekter. Svenskutvecklade Raceroom har simracingvärldens överlägset bästa ljud och bra däckfysik, men är fult som stryk, har kass motiontelemetri, erbjuder klent treskärmsstöd och saknar enligt mig den där riktigt toppigt nerviga känslan av var gränsen går för däckens glidvinkel. Iracing är ännu fulare. Direkt hysteriskt gammalt och fult inklusive horribelt ful presentation och lastgamla menyer tillsammans med glidvinkelsimulering som är för kompromisslös och greppsimulering som är för slirig. Iracing har dock genrens överlägset bästa multiplayersystem men motiontelemetrin för den som kör motionrigg tillsammans med FFB-delen är inget vidare.

 

Assetto Corsa då? Grymt fin bilfysik. Fantastiskt ljud. Fantastiska banor och massor av ljuvliga bilar. Det går också att modda till förbannelse och är därmed fortfarande rätt snyggt. Men det är inte 2022-snygg, oavsett moddar, och det är buggigt med gammal presentation och gammal force feedback.

 

Rfactor 2 har simracingvärldens bästa däckfysik, men spelet är stendött sett till multiplayer, burkigt ljud och är de ojämnaste av dem alla sett till kvaliteten från bil till bil. Det har dessutom i stort sett noll multiplayer om man kikar online, begränsad motiontelemetri och presentationen är inget vidare. Assetto Corsa Competizione har grymt bra däckfysik och ordentligt läcker grafik/bra ljud, men den där sanna fartkänslan saknas, enligt mig. Det finns ingen "nerv" och väldigt begränsad "Immersion" i det spelet, om du frågar mig - och bilarna känns som de går på räls lite för mycket. Det har kasst treskärmsstöd och semiklen motion-telemetri, dessutom. Alla dessa spel är bra på en eller max två saker och ganska dåliga på två eller fler. Vilket inte går att säga om Automobilista 2. Genrens överlägset mest underskattade pärla och idag den tveklöst mest kompletta racingsimulatorn sett till en bred helhet.

 

Automobilista 2 har idag fantastisk däckfysik, även om det tillkommit först det senaste halvåret via en rad snorviktiga uppdateringar. Det har marknadens bästa och mest detaljerade force feedback och genrens absolut snyggaste grafik, inklusive bästa VR-stödet med 400% marginal. Det har dessutom näst bäst ljud efter Raceroom och den bästa presentationen med de bästa menyerna och minst buggar. Bilutbudet är inte bäst men riktigt bra och kvalitetsnivån över samtliga bilar är mycket hög. Sett till motiontelemtri för alla som kör motionriggar är det dessutom överlägset bäst. Ööööverlägset bäst. Den artificiella intelligensen slår Assetto Corsa, Raceroom, Rfactor 2 och Assetto Corsa Competizione på fingrarna (även om vi klyver hår, i det avseendet) och utbudet banor är strålande. Det är på onlinemultiplayern i sig som AMS2 faller mot ACC och framförallt Iracing, men som helhetspaket finns det idag inget som rår på det. Inget.

 

Här hemma har vi precis avrundat en fyra timmar lång simracingtävling mellan goda vänner där vi på åtta banor tävlar i samma GTE-911 Porsche (standard-set up) på tre varv var per bana och med fem AI-bilar med på banan under samtliga race. Och det var ohyggligt roligt, inklusive racingorienterade dräparblunders och comebackhistorier som vi kommer att leva på länge.

 

Jag älskar dig, Automobilista 2.

HQ