Svenska
Blog

Jag håller inte med om betyget på Deathloop

Jag har hunnit spela flera timmar av det här intressanta spelet. Johan delade ut en 6:a och ansåg att det inte riktigt var den där tian som resten av världen delade ut i drivor. Jag håller inte med någon av dessa betyg i sammanhanget. Deathloop är som du säkert redan listat ut ett pussel fångat i en tidsloop. Pusslet går ut på att du gör detektivarbete för att lyckas få alla målen samlade under dagens fyra tillstånd, morgon, förmniddag, eftermiddag och kväll. Kruxet är att du behöver information för att kunna slå ut alla mål under dessa fyra tidsperioder innan allt startas om från början. 

Till din hjälp har du en uppsättning verktyg som påminner om Dishonored 2. Vapen, olika förmågor och uppgraderingar som hjälper dig. Personligen tycker jag att detta är betydligt roligare då nämnda titel straffade dig om du dödade för mycket. Inget ont mot nämnda serie som jag också älskar. Nivåerna ser ut som ostar med hål i och lämpar sig väl att smyga runt i för att hitta hemligheter. Jag gillar detta med hur tid och information används för att du som spelare ska kunna knäcka koden och lösa pusslet. Det finns alltid många sätt att ta sig in i byggnader och klara av dina mål. 

Det ser lite daterat ut och spelar klumpigt för ett actionspel i förstaperson från år 2021, men det är väldigt fint inramat. Detaljerna, den här tidsperioden och konsten är riktigt bra. Det är science fiction möter 60-talet och jag gillar det. Utöver det har du också ett invasionsläge som i Dark Souls vilket jag avskyr men det går att stänga av. Invasionerna är sällan roliga och det finns redan fuskare. Jag gillar spel som vill att jag tänker, planerar lite i förväg innan jag löser ett problem. Därför var Deathloop perfekt att spela under veckan. Jag är inte besviken utan tvärtom väldigt nöjd, men det är inte något mästerverk heller. 

Berättelsen är tyvärr lite för utspridd i anteckningar och noter för min del. Du får väldigt sällan lära dig mycket om du inte läser varenda anteckning. Det är lite synd för karaktärerna när de pratar är intressanta. Detta medföljer att man inte bryr sig lika mycket i de olika karaktärerna. Rent berättarmässigt tycker jag att spelet misslyckas ta tillvara på sina välskrivna karaktärer. Det hade varit bättre om vi fått lite mer information direkt istället för att nästan enbart förlita oss på anteckningarna. Du kan missa väldigt mycket av narrativet om du inte letar efter dessa. Samtidigt är det letandet och pusslandet som är i fokus. 

Tekniskt påminner versionen jag spelat på PC om utvecklarnas tidigare alster. De har ofta varit lite undermåliga på formatet. Dishonored 2 behövde mycket patchande. Jag har haft flera krascher vilket startar om dig från början av en tidsperiod igen. Lite lagg och annat har även det stört upplevelsen i striderna. Sådant kan vara väldigt beroende av hårdvara men det verkar vara ett utbrett problem idagsläget. Att få starta om konstant för sådant är irriterande trots ett bra spel. 

Jag behöver berömma utvecklarna för att de försökt göra platserna du besöker unika beroende på tidsperiod. Om du är på en karta vid en tidspunkt är det snöstorm. Jag älskar detaljer som dessa, de tillför mycket till upplevelsern. Om du befinner dig på en annan plats på natten är det en stor fest som inte sker annars. Detta gör att det är roligt att gå igenom kartorna ett par gånger vid olika tider på dygnet för att se hur de förändras och hitta nya anteckningar som kan hjälpa dig. 

Deathloop är inte ett spel jag skulle kalla för ett mästerverk men det är heller inte bara ok. Snarare är spelet ett spännande och smart tidspussel förklätt till en mördarsimulator. Det har en snygg estetik, välskrivna karaktärer som kriminellt underanvänds och en bra spelloop. Trots tekniska brister, gammal grafik, ett invasionsläge som stör snarare än tillför, klumpig kontroll och en berättelse som brister i utförande är det ändå belönande. Om jag fick sätta ett betyg hade jag satt 8/10 på detta äventyr. Det är som betygstrappan säger ett mycket bra spel, inte fantastiskt eller ett mästerverk.  

HQ