Svenska
Blog

Skenet bedrar när vi lagar mat i spel

Du har säkert märkt hur duktiga utvecklare blivit på att sälja oss inbjudande matlagningsprocesser och resultat i våra spel. Ett av mina favoritexempel är Monster Hunter: World vars mat ser genomgående läcker ut. När man får den serverad framför sig av kattkocken kan man nästan dofta maten genom skärmen. Jag kom att tänka på detta när jag fick en ”gammal” klassisk video rekomenderad via Youtube. I detta klipp försöker en galen individ att laga mat precis som i Zelda: Breath of the Wild. Resultaten är inte särskilt övertygande. Framförallt tycker jag oftare än tidigare att spel från Japan har de mest lockande maträtterna. Samtidigt är processen som ibland visas i våra titlar sällan övertygande. Det bubblar, puttrar, låter och har sig, sen har du shish kebab på spett även om du kastade i championjer, lök, bark och älgkött.  

Jag vill såklart inte låta för negativ om detta då det finns en charm med att stoppa i spontana saker och de transformeras till lyxiga maträtter. Däremot är jag väldigt analyserande och finner det roande att se hur bissart mat egentligen hanteras. I Kingdom Come: Deliverance som jag spelar just nu slipper man en del av den processen. Istället för att laga måltider kan man bara koka, steka och röka enskilda ingredienser. Därför blev jag lite nyfiken på vad ni andra har för erfarenhet med mat i våra spel. Det måste nog vara fler än mig själv som funderat på detta. Sen kan jag förvisso förstå att man behövar skynda på processen. Ingen vill stå och laga älgsoppa från grunden i Far Cry 5 en eftermiddag. 

Vilket spel anser du gör mat från recept, till färdigt att läggas upp på tallriken bättre än andra? 

HQ