Svenska
Blog

Usel Black Week är svaret

Skrivet av Jonas den 28 november 2022 kl 03:50

Det rapporteras som bekant flitigt i media just nu om det skakiga läget för ekonomin med en hög inflation och höga räntor. Det här beror såklart på flera faktorer såsom eftersatt energiproduktion i Europa, sviter från pandemiåtgärder och jubelidioten i Ryssland. 

Sådant här får ofta effekten att folk håller i pengarna mer, varpå det blir en negativ spiral, innan det vänder uppåt igen. Gravt förenklat givetvis. Men det är ändå bra att ta med sig när man läser Omnis rapportering om Black Friday/Week. För det är tydligt att vi konsumerat mindre i år.

Några menar att det beror på att vi vill måna mer om miljön medan andra skyller på just ekomin. Det kan säkert ligga något i båda dessa argument (ett vanligt fel vid internetdiskussioner idag är att tro att allt beror på en och samma förklaring när problem uppstår), men jag är mer övertygad om en tredje variant - och det är att Black Friday och Black Week var edrövligt usla.

Normalt älskar jag när Sverige importerar festligheter som gör vardagen roligare, det är ju även så de flesta av våra traditioner uppstått. I fallet Black Friday har vi dock importerat den amerikanska klämdagen mellan Thanksgiving och helgen. Dagen då julhandeln officiellt startar. Många var lediga och affärerna brassade på med riktigt fina lockpriser när folk var hemma.

Vi har dock bara fått klämdagen importerad med en vag förklaring om att vi bör shoppa då. Och det tog inte lång tid innan konceptet vattnades ut rejält med den Black Week alla kör med nu. Dessutom gärna med en Cyber Monday och liknande därefter.

Black Friday var faktiskt rätt kul dock - även i Sverige - med kanonpriser på många varor. Det gick att fynda. Black Week mjölkade dock ut allt det roliga och ganska snabbt kändes det som en riktigt mager vecka med marginella erbjudanden och priser som inte lockade till spontantköp. Och nu har vi nått vägs ände.

Vi handlar rejält mycket mindre under Black Friday/Week, och den största boven i dramat tänker jag hävda att det nu inte längre är något speciellt alls. Det är exakt samma rea som CDON, Elgiganten, XXL och Webhallen har i tid och otid. Priserna har ofta sänkts med så lite att jag inte ens kan avgöra om det är ett av dessa eviga extrapriser som ofta används. Omni avslöjar till och med att 70% av företagen olagligen chockhöjer priserna inför Black Friday, för att sedan kunna sänka dem till normal nivå igen, varpå det nu förvandlats till reapriser.

Så jag är inte förvånad över att folk handlar mindre. Men det har nog mindre att göra med dålig ekonomi (tvärtom tror jag folk då passar på när det är billigare) och nyvunnet miljöintresse (folk har pengar och dessa ska användas, däremot tror jag fler köper bättre grejer) - och betydligt mer att göra med att förra veckans Black Friday/Week var direkt skamligt usla.

Eftersom dessa dagar är viktiga för handeln rekommenderar jag en självrannsakan. Kunderna finns och slänger gärna pengar på billiga grejer, men det måste vara riktiga reor som gör det värt besväret. Nu känns det verkligen bara som utspätt lurendrejeri och det finns ingen som helst anledning att  bevaka erbjudanden.

Usel Black Week är svaret

Vad tyckte du om årets Black Friday/Week jämfört med tidigare års och fenomenet som sådant?

HQ