Svenska
Blog
Bör Emilia Pérez vinna Oscarn för Bästa Film?

Bör Emilia Pérez vinna Oscarn för Bästa Film?

Det är svårt att som filmfantast följa Oscarsgalan, eftersom natten till måndagen sällan är den mest optimala tiden för någon som tidigt måste i väg till gruvan. Är man dessutom cynisk som jag, eller om man bara är realistisk, betyder ju en Oscarvinst inte särskilt mycket i det stora hela. Det är inget mått på hur bra en film faktiskt är, med tanke på att flera i Oscarsjuryn tydligen inte ens orkar se alla nominerade filmer inför röstningen. Det handlar mer om att dunka rätt ryggar i branschen. Det är politik, inget mer.

Samtidigt är det ju faktiskt väldigt roligt att se oväntade filmer som Everything Everywhere All At Once eller Parasite ta hem storvinsten, för detta har ju inneburit otroliga möjligheter för alla inblandade. Att Oscarsakademin är öppna för udda filmer som exempelvis Poor Things är också en kul utveckling åt rätt riktning för den gaggiga filmgalan. Alla älskar ju en bra underdog-historia. Frågan är dock om Emilia Perez, den kontroversiella filmen som har blossat upp Oscarsintresset ordentligt de senaste månaderna, bör höra till denna skara "oväntade" filmtriumfer?

Emilia Perez har varit förhandsfavoriten fram tills filmer som Anora och The Brutalist sopat konkurrensen på andra filmgalor, och till och med Conclave har kommit på tal som Oscarjuryns säkra kort. Oscarsracet är tajtare än någonsin. Med 13 nomineringar har musikaldramat om en transgangster tagit världen med storm från två helt olika fronter; på ena sidan har vi en enig kritikerkår som älskar filmens vågade approach och på andra sidan har vi förbluffade filmtittare - många av dem från Mexico - som skäms för att ens associeras med filmen. Även transpersoner har uttryckt hur kränkande karaktärsporträttet är i grunden. Jag befinner mig inte i något av dessa läger, och menar att Emilia Perez faktiskt är lika sevärd som den är tänkvärd.

Jag förstå frustrationen över filmens målgruppskonflikt, för det är väldigt oklart vem filmen egentligen är ämnad för. Det är inte någon regelrätt musikal som Wicked, det är inte någon Sicario för den som väntar sig en kartellthriller, mexikanska tittare blir äcklade av filmens stereotypa drag och transpersoner lär väl inte bli smickrade över hur fel filmens transupplevelse kan klinga. Kanske är målgruppen bara pretto-kritiker som vill känna sig lite extra progressiva på ytligaste möjliga vis? Jag kan med andra ord se problematiken i en film som har vunnit kritikers hjärtan, men som har förargat filmtittare världen över. Det är ingen lätt film att svälja, särskilt inte som en "seriös" Oscarskandidat.

Samtidigt är Emilia Perez den typ av film jag skulle älska att göra om jag någonsin tilläts vara så pretentiös som möjligt bakom en filmkamera. Den är tillräckligt skruvad för att utmana tittaren, men också tillräckligt jordnära för att hitta det mänskliga i det känslomässiga kaos som är Emilia Perez. Regissören Jacques Audiard hittar en märkligt fin balansgång här som ger filmen en fräsch knorr på kriminaldramat. Den musikaliska ådran tycker jag också är unik - även om jag inte tycker om sångerna i sig. Jag förstår faktiskt kritikerna som fasar över att filmens skräniga och udda sångnummer ska vunnit Bästa Sång-priser, särskilt inte när man som spansktalande upptäcker flera märkliga ordval i exempelvis Selena Gomez utskällda sekvens där hon förvirrar "varsågod" med "välkommen". I filmens kontext fungerar dock sångerna väl med filmens emotionella tråd. 

Däremot tycker jag inte att filmen är värd en Oscar för Bästa Film. Inte för att det är någon slags politisk ställningstagande, utan för att den tappar i längden. Halvvägs in i dramat drabbas filmen av ett segt tempo som saktar ner persondramat och jag är en gnutta besviken på filmens tredje korthuggna akt. Det är allt. Det råkar också finnas bättre filmer i år, som också är nominerade till Bästa Film. Anora är en av dem, och är väl en tillräckligt stor publikfriare för att ta hem den tyngsta statyetten. Filmen är verkligen fenomenal sett till manus, foto, regi och skådespel och är en varm rekommendation för alla filmintresserade därute. Den är rolig, spännande, älskvärd och otroligt välskriven. Jag var också imponerad av The Brutalist som var direkt hypnotisk i sin bleka "coming to America"-skildring. The Substance vore också en härlig skräll, för den är äckligt bra i sin morbiditet och svidande svarta satir.

I en drömvärld skulle Dune: Part 2 givetvis vinna Bästa Film, för egen del. Det går inte att neka den genomslagskraft Denis Villeneuve har haft på science fiction-genren och jag delar mångas förvirring över att filmmakaren inte ens fick en Bästa Regi-nominering. Men det är drömvärlden det - en Dune-vinst finns ju inte på världskartan just nu. Juryn gillar biografier och andra världskriget, inte profetiska rymddystopier.

Övriga filmer i Bästa Film-kategorin, då? Brasilianska succén I'm Still Here är en emotionell nådastöt som varmt rekommenderas. Nickel Boys (som finns att se på Prime) är ok och finstämd, men också något ojämn. Conclave är förtjusande tajt och betydligt bättre än A Complete Unknown, som jag fann lite småtrist. Sämst här är nog Wicked, som förvisso är sockrigt och visuellt tilltalande, men inte så magisk som den hade kunnat vara.

Just det ja, tillbaka till mexikanska transpersoner. Om Emilia Perez skulle vinna Bästa Film skulle jag inte klaga. Det är en kreativ liten film som har fått lite väl mycket oförtjänt hat på nätet. Jag antar att allt jag försöker säga är att ge filmen en chans för att se efter själv om det är det värsta som har hänt sedan digerdöden eller om det faktiskt är en sevärd kriminalmusikal. Det är åtminstone mer intressant än tidigare Oscarsfavoriter som som exempelvis Green Book. Eller vad säger du? Vilken film förtjänar Bästa Film-priset i år?

Filmerna som jag tror kommer att vinna:

Bästa Film: Anora

Bästa Regi: Brady Corbet (Brutalist)

Bästa Originalmanus: Anora

Bästa Manliga Huvudroll: Adrien Brody (Brutalist)

Bästa Kvinnliga Huvudroll: Demi Moore (Substance)

Bästa Kvinnliga Biroll: Zoë Saldaña (Emilia Perez)

Bästa Manliga Biroll: Kieran Culkin

Bästa Animerade Film: Flow

Bästa Utländska Film: Emilia Perez

Filmerna som jag vill ska vinna:

Bästa Film: Dune: Part 2

Bästa Regi: Brady Corbet (Brutalist)

Bästa Originalmanus: Anora

Bästa Manliga Huvudroll: Adrien Brody (Brutalist)

Bästa Kvinnliga Huvudroll: Mikey Madison (Anora)

Bästa Kvinnliga Biroll: Felicity Jones (Brutalist)

Bästa Manliga Biroll: Guy Pearce (Brutalist)

Bästa Animerade Film: The Wild Robot

Bästa Utländska Film: I'm Still Here

HQ