Svenska
Blog

Epic och Microsofts kupp mot Apple lär bli standard

Skrivet av Jonas den 6 maj 2022 kl 03:09

Det var ett tag sedan (tror jag) jag skrev om streamade spel och de möjligheter det för med sig. En av dem är att du kan gejma även de mest krävande titlarna på en klen laptop, en Xbox One eller en smartphone så längre du har tillgång till snabbt internet.

En bra webbläsare är därmed i princip allt som krävs för att kunna gotta ner sig i Halo Infinite, Sea of Thieves eller lira trivsamma Octopath Traveller. På detta sätt går det redan nu att spela Xbox Game Pass till andra konsoler, där endast artificiella begränsningar förhindrar det. Inget hindrar ju en enkelt webbläsarapp till Playstation 5 och Switch - varpå det vore möjligt.

Microsoft hade knappast blockerat det, de har inget emot att andra användare prenumererar på Game Pass. Jag kan även tänka mig att detta är något de kommer försöka få Nintendo och Sony att acceptera tids nog, möjligen genom att locka med exempelvis stora spelsläpp (gravt förenklat, "vi släpper Elder Scrolls 6 till Playstation 5 mot att ni öppnar för Game Pass").

Men oavsett detta, så tror jag vi går mot en era där streamade spel inte särskilt mycket längre kan blockeras. Ett bra exempel på detta fick vi under natten där Epic och Microsoft återlanserat Fortnite till Iphone - något Apple strikt förbjudit. Spelet finns nämligen via Xbox Cloud Gaming nu, och är helt gratis för alla, något de berättar mer om på Xbox Wire.

Det här innebär att det nu går alldeles utmärkt för Epic att kringgå Apples regelverk och erbjuda Fortnite till Ios-användare. Och jag tror inte det är helt lätt att stoppa, även om Apple nog bra gärna skulle vilja det. Nu kan ju Epic återigen tjäna pengar på Apple-användarna, utan att sistnämnda får ens en ynka cent av det som spenderas.

Den här typen av lösningar tror jag därför kommer bli standard. Allt som har en rimlig webbläsare lär helt enkelt kunna spela streamat i framtiden. Det finns verkligen ingen anledning att inte erbjuda det, och det krävs aktiva åtgärder för att försöka stoppa den egna publiken från att komma åt andras godsaker. Det brukar inte se bra ut, och har inte fungerat så väl med exempelvis cross-play tidigare heller.

Epic och Microsofts kupp mot Apple lär bli standard

Det blir allt knöligare att blockera streamade spel och vid någon punkt tror jag försöken kommer sluta, varpå det helt enkelt accepteras.

 

HQ