För några dagar sedan publicerades här på Gamereactor en artikel vid namn The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4, (Här), en mycket intressant och välskriven artiklel av Lisa, som, jag absolut rekommenderar att man läser om man har något intresse för något av spelen.
Bethesda ville, att vi skulle spela som den karaktär de skapat åt oss. det vill säga en familjefar/mor, som desperat letar igenom ödemarken efter sin unge, och på vägen gör man hela tiden det man kanske förväntar sig att en familjefar/mor ska göra, det vill säga det humana. Det är bara att ta det första uppdraget man får efter man flytt Vault 111 som exempel, när man träffar Preston inne på museet i den närliggande byn Concord. Det går inte, att inte hjälpa gubb-fan och co. där inne i byggnaden, oavsett vad man gör. Visst kan man bara skita i att göra det, men det finns inget val som säger åt de att; "Ne, ni. Detta är fan erat problem, inte mitt" . Man kan säga att man inte är intresserad av att vara en hjälpsam människa. men svaret man får då är något i stil med; "Så du ska bara låta oss dö här", varpå man ges samma uppdrag man skulle fått om man bara gick med på att hjälpa de utan att ifrågasätta det hela. Det går inte, att blankt säga nej till det hela. Man kan gå iväg, man kan göra allt annat som finns att göra i spelet, till och med klara huvudstoryn (tror jag), och sedan komma tillbaka och likt förbannat står gubb-jäveln där och frågar om hjälp. "Fan, det har gått 3 år sedan jag var här sist, sitter ni fortfarande här i smutsen och grinar". Det enda alternativet som ges, hela tiden är, gör uppdraget, eller skjut upp att få uppdraget. Aldrig kan man säga nej.