Sent i fredags berättade Jason Schreier allt han visste om Sonys kommande Xbox Game Pass-utmanare, vilket i stora drag stämmer överens med våra uppgifter. Det är alltså PS Plus och PS Now som slås ihop till ett nytt PS Plus som kommer erbjudas i tre olika utföranden:
Idag fyller Playstation 5 exakt ett år i Europa (och därmed Sverige). Jag tänkte därför ge mig på att lite snabbt försöka summera det första året, vad som varit bra - vilket är väldigt mycket - och eventuellt mindre bra på samma premisser som jag gjorde för Xbox Series S/X. Detta är dock hyllningsartiklar, så det blir inte mycket av gnälleriet.
Nästan hela Sonys laddning med egna spel som var planerad för 2021 har som bekant blivit försenat till 2022, närmare bestämt Gran Turismo 7, Horizon: Forbidden West och God of War: Ragnarök. Men de är absolut inte ensamma om att ha drabbats ett pandemiår som detta, då vi dessutom har nya konsoler som tar tid att vänja sig vid.
Jag var lite tveksam till Ghost of Tsushima på förhand. Spel som hamnar i ett så kallat utvecklingshelvete kan absolut bli riktigt bra, men det råder sannerligen ingen brist på exempel på det motsatta heller. Men Sucker Punch förvaltade uppgiften på bästa sätt och bjöd på en japansk känsla få japanska spel kan matcha (som jag skrev i min Spelodyssé igår, är det något jag är svag för), och levererade Akira Kurosawa-vibbar.
Under midsommarhelgen rapporterade vi att Insomniac just nu filar på ett multiplayer-spel till Playstation 5. Somliga uttryckte besvikelse över detta, men för min egen del är det uteslutande goda nyheter. Idag verkar Sony satsa stenhårt på en uppsjö av kommande multiplayer-titlar från sina främsta utvecklare - där Insomniac är den studio jag hoppats mest på.
Har under natten med stort intresse läst Sony-dokument från deras senaste årsrapport som berättar mer om deras framtida strategi. De möter ju onekligen en annan typ av konkurrens nu där streamade spel blir allt viktigare, gratisspel smockade med mikrotransaktioner till smartphones dominerar, värste konkurrenten släpper alla sina nya spel direkt till Xbox Game Pass samt PC, live service-titlar lockar mångmiljonpublik och Nintendo är mer aggressiva och flexibla än de varit sedan NES-eran.
Under Kristi flygare hade jag nöjet att få rapportera nyheten att Sony har över 25 spel under utveckling just nu. Med tanke på att generationen börjat väldigt segt (ännu värre för Xbox Series S/X) när det kommer till mängden titlar som verkligen nyttjar de nya konsolerna, kändes det glädjande.
Det blev en bra diskussion om multiplayer i gårdagens blogginlägg, även om jag måste säga att jag är lite förvånad över hur negativt inställda många av er är till det. Någon satte ord på mina tankar och skrev: "Ett svinbra spel är ett svinbra spel. MP eller SP, jag skiter i."
För tre år sedan bloggade jag om det faktum att Microsoft framför allt satsade på multiplayerspel förra generationen och Sony på singleplayer. Jag kallade bloggen M som i multiplayer och S som i singleplayer, en titel jag var oförskämt nöjd över.
Förra veckan kunde vi rapportera att självaste Jason Schreier från Bloomberg (spelvärldens mest kände murvel) påstod att Sony Bend (fram tills helt nyligen) och Naughty Dog filar på en remake av The Last of Us. Även inom Gamereactor-nätverket har vi hört liknande tendenser, men något som dock fallit bort lite är att vissa saker i spelet sägs ska vara annorlunda denna gång.
Har haft en förlängd påskledighet och hälsat på släkten, vilket varit väldigt trevligt för mig som varit och är isolerad till stor del som en följd av pandemin. Jag är nämligen extra infektionskänslig (cysisk fibros) och tillhör en riskgrupp. Kort innan jag gick på semester hann jag blogga om det faktum att Microsoft har ytterligare en dålig månad för deras Games with Gold-koncept för april månad.
Även om det såklart är en riktig nischprodukt, var det nog ändå många som blev lite överraskade av det faktum att Bethesda förra veckan utannonserade Doom 3: VR Edition, alltså en virtual reality-version av 2004 års Doom 3. Inte så mycket för att valet av spel var otippat (även om jag innan nog hade svarat nej på frågan om jag trodde att det skulle komma en ny-utgåva av Doom 3 i år), utan för att Bethesda som bekant snart är en Microsoft-studio.
Microsoft har som bekant köpt flera utvecklare senaste åren och tredubblat sin kapacitet, och många menar att Sony borde göra detsamma. Jag tycker mig dock skönja att Sony faktiskt spenderar en hel del pengar på spel, men väljer att göra det på ett annat sätt. Sony har nämligen tämligen rejält utökat sin kapacitet för exklusiviteter från tredjepart - ofta med begränsad tid.
Sony bjussade som bekant på en rejäl överraskning när de plötsligt slutade sälja Cyberpunk 2077 på Playstation Store. Sannolikt inget lätt beslut, och sedan dess har fansen argumenterat om det var rätt eller fel.
Om du bor i Nordamerika, Australien, Nya Zeeland, Singapore eller Sydkorea så kan du i teorin släntra in i en butik och hämta dig en Playstation 5. Mot betalning givetvis, men ändå. I praktiken är det nog svårare, för precis som med Xbox Series X är det slutsålt och svårt att få tag på enheter.
Normalt släpps brukar en konsol visas upp på E3, hypas under hösten och sedan släppas. Men under 2020 och den kommande generationen har egentligen ingenting varit som vanligt. Playstation 5 utannonserades i Wired knappt två år innan lansering, Microsoft utannonserade sin konsol på The Game Awards och det har varit ett konstant flöde av information om allt (utom pris) hela vägen in i kaklet. Så varför skulle lanseringen ske som vanligt?
Så kom det till slut, en fredag kväll då Europa redan gjort helg. Sony drämde till rejält och förtydligade hur bakåtkompatibiliteten fungerar till Playstation 5, och det var idel goda nyheter. Visst, det är en handfull spel som inte fungerar, men den som gnäller över dessa spel, tänker jag anklaga för att göra sig löjlig. Rubb och stubb är spelbara och en del blir dessutom förbättrade.
Har under dagen sett flera personer på Twitter besviket konstatera att de inte får någon Playstation 5 trots förhandsbokning. Vissa hade bokat så långt bak som i januari från butiker som möjliggjort detta, men inte heller det räckte och i bästa fall kunde de kanske få en konsol efter jul, medan de flesta fick beskedet att det blir 2021 som gäller för deras del.
Jag har ju redan gått igenom mina farhågor inför Playstation 5 och Xbox Series X (vilka för övrigt fortfarande står sig). Men varför vara så negativ? Självklart finns det saker jag ser fram emot också. Betydligt fler än farhågorna, rent av. Så med det sagt, nu kör vi förhoppningar istället, återigen i bokstavsordning; först Playstation 5 och imorgon Xbox Series X.
Sony hade redan en stor spelutveckling till att börja med och kan stoltsera med 13 studios, varav flera är väldigt etablerade såsom Naughty Dog, Insomniac, Sony Santa Monica och Guerrilla. Microsoft å sin sida har sedan ZeniMax-uppköpet 23 studios i sitt stall, även där flera etablerade, inte minst Rare, Obsidian Entertainment, Ninja Theory och Bethesda.
Jag skrev tidigare en blogg kallad "Nu ligger bollen i Microsofts hörna" om det faktum att 'free to play' till Xbox-konsolerna nästan är falsk marknadsföring. Till skillnad från till både Playstation och Switch, krävs nämligen ett Xbox Live Guld-abonnemang för att få spela dessa spel online, och så är det fortfarande.
Nu vet vi nästan allt om Playstation 5 och Xbox Series X. Jag tror inte på några jättelika spelutannonseringar som magiskt ska finnas till lanseringen och inte heller tror jag konsolerna försenas eller prisändras. Jag är rätt imponerad av båda burkarna ändå, och uppskattar att de skiljer sig lite åt på ett par ändå betydande punkter, både vad de gäller hårdvara och strategin bakom. Jag vill ju ha tydliga alternativ att välja på,.
Microsoft berättade sina priser och datum för nästa generation förra veckan, om än en smula ofrivilligt. Ikväll är det Sonys tur att göra detsamma, betydligt mer frivilligt, får man förmoda. Även om just pris och datum säkert tar en del tid av den 40 minuter långa streamen, så kommer det såklart att bli spel också. Här är mina förhoppningar, som jag försökt förankra i något slags trovärdighet istället för att bara önska fritt.
Under helgen kunde vi berätta att Sony kommer presentera pris och premiärdatum för Playstation 5. Jag har ju redan bloggat om vad jag tror om den saken, och jag kör stenhårt på $399 för den billigare utan skivläsare och $499 med.
Det är svårt att beskriva priserna för Xbox Series S och X som annat än kompetitiva. $399 var smärtgränsen förra generationen, men nu ligger Microsoft ganska långt under det ($299) med Series S och klart högre ($499) med den trots allt väldigt kraftfulla Xbox Series X.
Ju närmare vi kommer generationsskiftet om två månader, ju mer slår det mig att det denna gång känns som att köpa ett nytt grafikkort. Väldigt få spel är helexklusiva till nästa generation (runt 10-20 spel, varav de flesta är större indies), och den överväldigande majoriteten går att spela till din gamla konsol. Och onlinestrukturerna är numera i princip nedbrutna så du kan spela med din gamla Xbox One mot folk som just köpt en Playstation 5.
Har skrattat högt framför skärmen ett tag nu. Båda hundarna rusade upp för trappen för att kolla hur det är fatt med mig. Men jag mår bra, tackar som frågar. Det som gjorde mig så gott humör var ett Twitter-svar från den brittiska Xbox-marknadschefen, där han säger följande:
En av de grejer Microsoft satsat hårdast på inför nästa generations konsoler är Smart Delivery. Bakom det något fokusgruppsdoftande namnet gömmer sig möjligheten att fritt byta fram och tillbaka mellan konsolgenerationerna. Jag har själv Playstation 4 och Playstation 4 Pro samt Xbox One S och Xbox One X här hemma och skiftar flitigt mellan dem.
Du har säkert inte missat att Microsoft ryktas ha en billigare variant av Xbox Series X kallad Lockhart (arbetsnamn), en konsol med i princip samma prestanda, men som är byggd för att köra spel i lägre upplösning och utan en del andra finesser. Det har mellan varven ryktats om något liknande från Sony, men det har inte alls varit samma frekvens på dessa uppgifter, och under en Playstation 5-visning där i alla större titlar hade läckt i förväg var det därför den heldigitala Playstation 5-konsolen som överraskade mig allra mest.
Det blir såklart lilla julafton ikväll klockan 22:00 när Sony äntligen ska presentera Playstation 5, och du kommer kunna följa detta här på Gamereactor, där vi även har för- och eftersnack att bjuda på. Dels lär vi få se hårdvara och dels lär vi få se mjukvara, där båda delar väl får sägas är lika intressanta inför en ny generation.
Det finns allt mer som pekar mot att ett nytt Silent Hill kommer att utannonseras till Playstation 5, utvecklat av Sony själva. Det här har mottagits på lite olika sätt, naturligtvis, eftersom det givetvis betyder att det inte längre är Konami som gör spelet samt att kommer bli svårare för folk som inte har Playstation 5 eller möjligen PC att lira det.
Våldet har trappats upp rejält världen över efter att George Floyd dödats av polis förra veckan, och än syns inga tecken på att det ska mattas av. Det är i det läget som Sony under kvällen fattade ett beslut de inte tagit lätt på; att skjuta upp den planerade utannonseringen av Playstation 5. Det är i princip något som aldrig tidigare hänt, men tyvärr är inte 2020 något normalt år.
Under helgen började ett ryskt rykte spridas om Playstation 5. Källan kändes sådär lagom luddig som rykten ofta gör, men eftersom det spreds så snabbt, kändes det motiverat att publicera det på Gamereactor. Normalt gör jag två slags övervägningar inför fall som dessa.
Har följt diskussionerna i sociala medier om Epics demo av nya grafikmotorn Unreal Engine 5. Lite beroende på vad man har för preferenser när man spelar, tycks mottagandet vara olika. De som främst spelar på PC tycks mest se det som en axelryckning, Playstation-spelarna jublar och några är skadeglada mot Xbox-fansen för det coola demot kontra förra veckans Inside Xbox, medan de som spelar Xbox Series X gärna lyfter fram att upplösningen bara var 1440p, bilduppdateringen bara 30 FPS samt att ray-tracing saknades.
Hade en intressant diskussion med en person inblandad i spelutveckling under helgen. Bland annat diskuterades såklart de nya kommande konsolerna, för- och nackdelar (inte minst minneskorten till Xbox Series X, som jag som bekant inte är helt såld på). För sådant finns såklart med båda, och väldigt mycket känner vi inte ens till ännu. Men en sak vi vet är att Playstation 5 kommer ha en riktigt snabb SSD-hårddisk. Det är rent av dess kanske främsta dragplåster.
I januari förra året skrev jag ett blogginlägg om att jag tror att Sony kommer släppa en PS5 Handheld (https://www.gamereactor.se/blog/Adam93/1035243/Playstation+5+och+Playstation+5+Handheld/), och nu cirka 14 månader senare håller jag fortfarande fast vid min prediction.
Det var många av er som tyckte till i bloggen om de aningen otippade minneskorten till Xbox Series X, vilka jag alltså inte alls är såld på (även om jag gillade tanken på att lätt kunna ta med sig sina spel till vänner istället för att börja ladda hem 100 gigabyte och patcha när något ska spelas). Efter att ha läst era kommentarer, slår det mig att det här kommer vara en het potatis ett tag framöver.
Nu i dessa tider när specifikationer för både Playstation 5 och Xbox Series X har kommunicerats ut så har jag blivit konfunderad. Helt och hållet nollad. Av vad? Jo, av att personer som (vad jag tror) inte är anställda åt varken Sony eller Microsoft så benhårt går in för att hissa den ena till skyarna och kapa den andra vid fotknölarna på blodigast möjliga sätt. I processen så passar man även på att förolämpa folk till höger och vänster och hålla en allmänt otrevlig ton.
Microsoft tog under gårdagen (tekniskt sett förrgår eftersom det är efter midnatt) och utannonserade mängder av tekniska detaljer gällande Xbox Series X. Vi snackar funktioner, handkontroll, prestanda och mycket annat. Och de gjorde det helt utan förvarning.
Det är kul att spekulera, inte sant? Ofta brukar jag försöka hålla mig till sådant som har, enligt min ringa mening, hygglig sanningshalt - men ibland är det kul att släppa på tyglarna lite.
Det är varken det första eller sista spelet att försenas såklart, men få hade nog ändå räknat med att Cyberpunk 2077 skulle försenas ganska rejält med bara tre månader kvar till premiären. Och det var inte heller ensamt, utan även Marvel's Avengers råkade ut för precis samma sak bara häromdagen. Två riktiga supersatsningar till spel dessutom.
För ganska precis ett år sedan skrev jag en krönika jag kallade Är arroganta Sony på väg tillbaka?, och syftade på hur de agerade mellan övergången från Playstation 2 till 3 samt likheterna med idag. Resultatet blev då att Microsoft nästan fyrdubblade sin försäljning från generationen innan, Nintendo nästan femdubblade sin försäljning med Wii från generationen innan medan Sony tappade nästan hälften jämfört mot Playstation 2.
Det har varit en av veckans mest lästa nyheter för vår del. Jag snackar om det faktum att Sony oförhappandes tagit ett patent på Playstation-relaterade kassetter. Rimligen har de inte med Playstation 4 att göra eftersom den är på väg att ersättas av Playstation 5, men även om så är fallet - vad ska de ha dem till?
Även om vi i Sverige inte har tillgång till Playstation Now, så är det en tjänst som funnits länge i ett utvalt antal länder. Och sedan tjänsten släpptes i USA år 2014 har det gått fort. Lite i skymundan har den blivit väldigt populär med betydligt större intäkter än den på många håll mer kända Xbox Game Pass.
Rykten om kommande Playstation 5 börjar dyka upp allt oftare nu, vilket kanske inte är så konstigt då Sony med allra största sannolikhet kommer visa upp konsolen innan året är slut. Jag tänkte skriva av mig lite kring mina egna funderingar och förutsägelser runt vilken sorts konsol Playstation 5 kommer att vara.
På kort tid har vi nu sett flera utvecklare berätta att de inte räknar med några större skillnader till nästa generations hårdvara. Pris är såklart viktigt för Microsoft och Sony (vilka är de som här räknas eftersom Nintendo knappast kommer ersätta Switch den närmsta tiden) och man vill inte stöta bort någon.
För en knapp månad sedan dök det upp rykten om att utvecklingskit för Playstation 5 redan finns i händerna på utvalda utvecklare, något som jag då bloggade om. Jag tror helt enkelt fullt ut på det av den enkla anledningen att det tar i runda slängar tre år att göra ett storspel, så om ett projekt påbörjas idag kan vi räkna med det runt våren 2021 - och då tror jag de flesta av oss är överens om att nya konsoler anlänt.