Tyvärr var det inte längesedan Homeworld 3 blev försenat till februari 2024. Däremot har utvecklarna gett oss lite mer information via en bloggpost. Det känns väldigt skönt att höra att vi slipper traditionella "Hey Commander", "Aaargh" och andra signaler till dig som osynlig befälhavare. Snarare pratar flottan med varandra. Rymdskepp som ska docka pratar med sagda moderskepp. Små grupper av rymdskepp kommunicerar mellan varandra. Det petar lite på något jag länge velat ska förändras i strategigenren.
Jag var inte riktigt lika hoppfull inför detta som Jonas Mäki. Däremot hade jag några spel som jag hoppades på skulle visas. Mina tre favoriter denna show var en video från Homeworld 3, Senua's Saga: Hellblade II och Space Marine II. Alla tre visades upp med video och de två förstnämnda hade lite gameplay i sin trailer. Att Senua's Saga: Hellblade II skulle se bra ut det visste jag men det var långt över förväntan. Visuellt ser det helt löjligt läckert ut på förhand. Förvisso kanske det inte representerar spelet vid släpp som vi ibland har fått vittna om på E3. Däremot är jag nästan säker på att det förstått styrkan och svagheten med det första. Om grafiken är såhär bra, den fenomenala ljuddesignen utvecklad och spelets har mer variation kan det bli hur bra som helst.
Jag ser det som en svår uppgift att återskapa samma form av tematik, estetik och ljuddesign mm. del 1 och 2 har haft. Samtidigt så var Homeworld: Deserts of Kharak en fenomenal uppvisning av att fånga hela den här känslan som spelen bar på. Utannonserings trailern finns här och såklart ser jag fram emot en ny del då det tillhör en av mina favoritserier inom strategigenren trots sina brister. En del av teamet som nu jobbar med Homeworld 3 har tidigare jobbat på Homeworld serien och hos Relic.