Geoff Keighley har i princip tre stora shower varje år numera, Summer Game Fest, Gamescom Opening Night Live och The Game Awards. Den förstnämnda har hittills varit lite smådassig eftersom den ligger så nära flera andra stora presskonferenser att många giganter sparar på krutet till sig själva, och sistnämnda är alltid en veritabel gigant och en av årets streamade höjdpunkter för min del.
Även om producenten, värden och journalisten Geoff Keighley startade trevande med sitt The Video Game Awards för många år sedan, vilket var anpassat för TV och hade malplacerade kändisar, så hittade han till slut rätt när det blev en nätsänd tillställning kallad The Game Awards. Den formulan har han sedan byggt vidare på och får idag häpnadsväckande stora exklusiviteter.
Som du kanske minns har jag inte varit något fan av Microsofts Inside Xbox-streamar, vilka jag tyckt varit stökiga, högljudda och mest känts som hysteriska MTV-produktioner. På det dåliga sättet. Under pandemin hände dock något, eftersom Microsoft inte längre kunde samla folk på samma plats och använda formatet.
Tekniskt sett startar Gamescom först imorgon med Geoff Keighleys till synes våldsamt matiga Opening Night Live. Även om Nintendo och Sony inte är med på Gamescom i år, har åtminstone Sony bekräftat att de kommer visa upp Death Stranding: Director's Cut i samband med detta.
Det är bara tio minuter kvar tills Microsofts Gamescom-event startar och förväntningarna är ganska låga. Microsoft tycks ha en skriande brist på egna spel och det är knappast något de hunnit åtgärda sedan E3-mässan. Några utannonseringar lär de ha dock, annars verkar det lite märkligt att alls ha ett event. En dålig presskonferens är betydligt sämre än att inte ha något alls.
Herre jävlar, Mats mamma och gudar skymning! Aldrig förr har jag på så kort tid fått svälja ner en så stor mängd av fördomar och förutfattade meningar som idag. Alldeles nyss fick jag sätta mig i CCP's business lounge och i lugn och ro spela av bana till Eve Valkyrie på Oculus rift.
Låt mig börja med att säga direkt att jag älskar Fallout 3. Jag spelade lätt över 200h första året i originalet och i New Vegas tappade jag bort räkningen helt. Dock hjälper det inte alls när jag bänkar mig för en biovisning av Fallout 4 under Gamescom. Spelet ser, rent grafiskt, bedrövligt ut!
Jag kan inte hålla mig, inför varje spelmässa är det samma visa. Klart jag vill försöka förutspå vad som ska visas, dessutom tycker jag drygt och jävligt att jag är rätt hygglig på det - vilket gör det till något av en sport. Gamescom är betydligt svårare att tippa än E3, helt enkelt för att det är en mindre mässa.
För två veckor sen var jag i Tyskland för att besöka Gamescom 2014, de var första gången jag var på något spelrelaterat event överhuvudtaget och det var minst sagt överväldigande då jag är rätt folkskygg. Men det var ett par riktiga roliga dagar där nere i Tyskland med mycket köande och en himla massa streetpass träffar. Jag såg The Phantom Pain gameplay demot i en biograf som var uppsatt, fick spela Bayonetta 2, såg Warlords of Draenor cinematic trailern på Blizzards scen och köade flera gånger för att spela Heroes of the Storm. Fick också träffa en av mina youtube favoriter vid namn Jesse Cox på ett meet&greet som Dawngate utvecklarna höll i.
Gamescom är visserligen inte slut, långt därifrån, men det känns ändå som att man kan börja dra lite slutsatser av det som hänt. Och en av dem är att Europa börjar bli viktigt. Just det där har jag egentligen aldrig begripit mig på, i synnerhet inte de senste 10-15 åren.
Gamescom är inte riktigt över men vi har nu fått se de allra tyngsta grejerna som årets upplaga av mässan hade att erbjuda. Så jag tänkte ta tillfället i akt och skriva av mig angående mina intryck och åsikter om vad vi fått se. Vad uppmärksammade jag, vad tyckte jag såg bra ut och vad tyckte jag såg mindre bra ut? Vi kör på listformen.
Det märks att Gamescom och därmed Europa börjar bli viktigare för spelutgivarna, det märks också hur het striden mellan konsoltillverkarna börjar bli. Microsoft vaknade till liv och började segt med att berätta om en laddning urgamla indie-spel som skulle konsoldebutera till Xbox One. Som om någon egentligen bryr sig.