Jag har suttit länge och funderat på detta kanske helt onödigt men det är intressant. Hur kommer det sig att just talet 3 blivit så centralt inom spel genom åren? Nintendo är ökända för att använda siffran 3 oavsett om det handlar om hur många gånger du måste besegra en boss (Bowser i Mario 64 exempelvis) till symbolism som i Zelda eller hur många gånger du behöver träffa en del svåra fiender innan de kastar in handduken. Även andra utvecklare har genom årtiondena använt sig av talet. Det är lite det som sporrat min nyfikenhet om det är någon som besitter någon typ av kunskap om varför. Det här går tillbaka minst till 3e eller 4e generationens konsolspel som SNES/NES eran och eventuellt ännu längre tillbaka i tiden. Är det en ren slump att det bara användes vid några tillfällen blev familjärt och fortsatte eller finns det en riktig historia bakom talets bruk i spelsammanhang. Jag har för mig att jag läste en artikel om detta ämne för många år sedan men kan inte hitta den. Rent konkret kan man undra lite varför olika tal blivit omfamnat av många i spelvärlden. För denna gång är jag nyfiken på historien bakom talet 3 och varför det är så vanligt.