Utvecklaren Bioware ligger bakom många av de mest hyllade spelen genom tiderna men på senare tid har lovorden inte haglat över den kanadensiska utvecklaren på samma sätt. Tidigare fick man ständigt emotta fansens kärlek efter unisont hyllade spel som Baldur's Gate ett och två, Star Wars: Knights of the Old Republic, Neverwinter Nights, Dragon Age-serien och Mass Effect-trilogin. På senare år har vägen framåt inte varit lika rak. Mass Effect: Andromeda och Anthem var två riktiga bottennapp, i synnerhet för en utvecklare vars karriär tidigare hade varit en ren framgångssaga.
Sedan oktober 2007 är Bioware en del av EA. Något som många belackare anser vara anledningen till devalveringen av varumärket. Nu har General Manager, Gary McKay gått ut i en bloggpost och berättat lite om studions nuvarande status och om hur framtiden ser ut. Prioritet ett är att vinna tillbaka fansens hjärtan, att återupprätta sitt rykte och åter blir kända som en utvecklare att lita på. Detta mål skall uppnås genom att helt enkelt börja med att åter leverera den typen av spel Bioware en gång var kända för och utan att tumma på kvaliteten.
En del i detta är att bygga världar dit spelarna längtar, en berättelse där de kan vara hjältar och en del av historien. Vägen framåt är att lyssna på spelarna och ge dem det de vill ha, som till exempel Mass Effect: Legendary Edition. Det är enligt McKay en högst realistisk målsättning, då studion sitter på både kompetenta utvecklare, kreativt fokus och har EA:s mängd av monetära medel till sitt förfogande.
Närmast ligger dock expansionen till Star Wars: The Old Republic, Legacy of the Sith med en planerad release 15:e februari. McKay berättar att den kommer att innehålla en helt ny storyline där spelare får dyka ner i djupet av Manaan och kriga sig igenom den ödelagda ruinen av Sith-fästningen på planeten Elom. Han nämner också kommande delar i Dragon Age och Mass Effect. Det är tidigt i processen men han ser redan tydliga framsteg från ansvariga team för respektive spelserie. McKay passar även på att droppa ett litet verbalt påskägg; om man tar en noggrann titt på postern för Mass Effect, släppt förra året på det som numera kallas N7 Day så kan man hitta ledtrådar, fem till antalet om detaljer som kommer att dyka upp i kommande spel. Gällande Dragon Age så är det veteraner från tidigare delar i spelserien som jobbar på den efterlängtade uppföljaren och fokus kommer att ligga på singleplayer med en story där spelarens val styr berättelsen.
Att återupprätta ett rykte som har blivit rejält naggat i kanten under så många år är förstås ingen enkel uppgift att ta sig an men att erkänna att det finns ett problem är å andra sidan ett stort steg i rätt riktning. Det är ingen enkel resa som nu ligger framför den en gång så framgångsrika utvecklaren men med de förutsättningarna man ändå har resursmässigt är det förstås fullt möjligt att vända den nedåtgående trenden och åter bli ett varumärke förknippat med kvalitet.