Svenska
Gamereactor
nyheter
The Elder Scrolls V: Skyrim

Bethesda-utvecklare: "Det var en Herkules-insats" att få Skyrim att köras på Playstation 3

Sonys trotjänare hade ett rykte om sig att vara riktigt besvärlig att utveckla till, något som ofta resulterade i de sämsta versionerna av multiformatsspel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Trots att Playstation 3 släpptes ett år efter Xbox 360 och på pappret hade bättre prestanda (samt ett betydligt högre pris) var det oftast Xbox 360-versionerna av multiformatspelen som såg bäst ut.

Orsaken var att Playstation 3 ansågs vara väldigt svår att utveckla till, medan det ofta rapporterades om hur lätt och behändig Xbox 360 var. Detta ledde i flera fall till ganska undermåliga utgvor till Sonys konso, även av klassiker som Red Dead Redemption och The Elder Scrolls V: Skyrim.

I en intervju hos VideoGamer berättar nu den före detta Bethesda-speldesignern Bruce Nesmith om hur de slet med just Skyrim till Playstation 3 och beskriver arbetet som en verklig kamp:

"The PS3 had a memory architecture difference [compared to] the Xbox 360. So they had this bifurcation of memory where you had 50% for game logic and 50% for graphics. And that was a hard boundary, you couldn't break that. Whereas the 360 had a single block of memory and it was up to you how you wanted to divide it up.

It was a real struggle and it was much smoother on the 360 than it was on the PS3. I remember the enormous amount of effort our programmers put into making it work at all on the PS3. It was a Herculean effort, and my hat's off to everybody on that team who did that work, because that was thankless, hard, long hours to make that happen at all."

Spelade du själv Skyrim till Playstation 3 och reagerade du över att det både flöt bättre och såg snyggare ut till Xbox 360?

The Elder Scrolls V: Skyrim
En evigt älskad klassiker.

Relaterade texter



Loading next content