Fiende-AI:n i Starfield var för bra. Det där är en mening man inte får skriva särskilt ofta. Det brukar snarare vara så att fiende-AI:n är anledningen till kollektiv upprördhet. Att den får antagonister i spel att bete sig som yra höns och skjuta på allt som rör sig och inte sällan också på det som inte rör sig överhuvudtaget men här menar Todd Howard på att de gjorde AI:n så smart att man var tvungen att fördumma den innan spelet släpptes. Det var i podcasten, The Aias Game Maker's Notebook som Bethesdas favoritdesigner och regissör berättade att fiendeskeppen behövde göras mindre klipska. Med Howards egna ord:
"It turns out you have to make the AI really stupid. You have to have them fly, they need to turn and basically be like: 'Hey, player one, you can just shoot me for a while.' And then you give the AI tools where the player can see: 'Oh, he's boosting away, I can do that.'"
Enligt Howard kan alltför smarta NPC:er kännas orättvisa men samtidigt får de inte vara helt bakom flötet heller, så att spelet bara blir en skön promenad genom parken och för honom och hans team så gällde att hitta den där balansen. Inte för svårt men inte heller för lätt. Han ville också att rymdstriderna skulle vara långsamma och mer strategiska och nämnde bland annat MechWarrior och FTL som referenser.
Podcastavsnittet är över en timma långt men om man vill lyssna till hur Todd Howard resonerade kring AI så hittar man det 42 minuter och 18 sekunder in i videon.
Vad tycker du om fiende-AI:n i Starfield? Hittade Bethesda balansen?